Skip to main content

API’s (Application Programming Interfaces) hebben de manier veranderd waarop e-commerce websites worden gebouwd, beheerd en onderhouden. In plaats van te worstelen met eindeloze regels complexe codes, kunnen developers e-commerce API’s simpelweg downloaden, integreren en implementeren in hun sites. Hiermee kun je de klantervaring verbeteren. Want wat jouw klant ook wil doen, er is (waarschijnlijk) een API voor.

Zo zijn er API’s om webshops te bouwen, marktplaatsen te beheren, CRM’s te integreren, betalingen te verwerken en pakketten te volgen. API’s zijn booming, en het enige luxeprobleem is dat het lastig kiezen is. Daarom geven wij je de 21 beste e-commerce API’s om de verkoop van je online winkel in 2023 een boost te geven.

Voordat we onze lijst met de beste e-commerce API’s doornemen, geven we je een korte uitleg wat API’s precies zijn en hoe ze werken. Als je een ervaren developer bent, kun je dit stuk gerust overslaan.

Wat is een e-commerce API

Wat is een e-commerce API?

Simpel gezegd verbinden e-commerce API’s twee stukken software. Dit doen ze via een standaardset protocollen om informatie te delen. API’s leggen een koppeling tussen de twee partijen: de klant (de kant die vanuit jouw website een verzoek verstuurt) en de server (de kant die het verzoek verwerkt).

API’s maken het je klanten gemakkelijk om belangrijke taken online uit te voeren. API’s zijn gemakkelijk te gebruiken door developers bij het bouwen van sites.

Stel dat je klant een product heeft geselecteerd en wil afrekenen. Wanneer je klant op de betaalpagina komt, drukt jouw klant op een PayPal-knop. Het geld wordt vervolgens overgemaakt en het artikel wordt verzonden.

In dit voorbeeld maakt de website gebruik van de PayPal-API. Achter de schermen communiceren jouw website en PayPal om de betaling te verwerken en een bestelling aan te maken – alles in een oogwenk. De API beperkt het aantal klikken tot een minimum, zodat het betaalproces soepel en snel verloopt.

API’s werken achter de schermen om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het resultaat is websites die sneller, slimmer en effectiever zijn. En dat zorgt weer voor meer verkopen.

Waarom gebruiken developers API’s voor e-commerce websites?

Met API’s kun je gemakkelijk belangrijke functionaliteiten toevoegen. Developers kunnen de juiste API uitzoeken en deze snel in jouw site implementeren. Dit bespaart developers tijd en versnelt het ontwikkelingsproces. Voor de klant maakt een API de klantervaring naadloos, en – het allerbelangrijkste – het delen van belangrijke gegevens wordt hiermee veiliger.

Op technisch niveau kunnen developers met API’s een zogenaamde ‘headless’ e-commerce-oplossing bouwen. De website is de voorkant, maar andere functies (het verwerken van betalingen, het volgen van bestellingen etc.) worden uitgevoerd door andere partijen, die allemaal via API’s met elkaar verbonden zijn.

E-commerce websites kunnen verschillende API’s gebruiken, afhankelijk van wat een website precies moet kunnen. Deze API’s werken onafhankelijk van elkaar en mogen elkaar of de prestaties van de website niet hinderen. Het is belangrijk dat API’s regelmatig worden bijgewerkt en dat de KPI’s worden gecontroleerd en beheerd.

Softwareleveranciers hebben speciale developer sources waar programmeurs toegang hebben tot de API’s, en waar ze advies en begeleiding krijgen om hun API’s te integreren in een website.

De beste e-commerce APIs

De 21 beste e-commerce API’s om van jouw webshop een succes te maken

Zoek online naar e-commerce API’s en je krijgt duizenden resultaten. Wij hebben de zoekopdrachten gesorteerd en 21 eenvoudig te implementeren e-commerce API’s gekozen die ervoor zorgen dat jij je webshop dit jaar naar een hoger niveau brengt.

API’s om een webshop te bouwen

API’s maken een webshop bouwen makkelijk. Je kunt je online winkel gebruiken om producten of diensten te verkopen, abonnementen te verzamelen of donaties te verwerken.

  • Magento – Magento is het brein achter een paar van ’s werelds meest toonaangevende e-commerce sites. Magento – nu onderdeel van de Adobe-familie – is een flexibel en schaalbaar platform voor B2B- en B2C-sites.
  • Shopify – De Shopify Storefront API is een van de populairste online winkelplatforms. Klanten kunnen producten en collecties bekijken, producten aan een winkelwagentje toevoegen en soepel afrekenen.
  • WooCommerce – De WooCommerce API is naast Shopify, tevens een toonaangevende online storefront. WooCommerce geeft developers meer controle om complexe transacties te beheren, waaronder abonnementen.
  • BigCommerce API – BigCommerce API biedt veel verschillende functionaliteiten, waaronder de mogelijkheid om apps te maken en winkelprocessen te automatiseren.

CRM-platform API’s

Customer relationship management platforms (CRM’s) zijn onmisbaar om effectief met je klanten in contact te komen. CRM-API’s koppelen je website en het managementplatform, waardoor je klanten in elke fase van het aankooptraject kunt bereiken.

  • Hubspot Ecommerce Bridge – Hubspot geeft je toegang tot informatie over alle online activiteiten van je klanten, zoals hun transactiegeschiedenis, deals, contacten, afspraken en marketingactiviteiten. Met integraties kun je jouw e-commerce gegevens naadloos overbrengen naar HubSpot. Hiermee krijg je toegang tot verschillende vooraf gebouwde e-commerce functies zoals workflows om nieuwe klanten te begroeten, het minimaliseren van winkelwagenverlaters, en het in kaart brengen van contacten en deals.
  • Salesforce API – Salesforce geeft developers toegang tot een reeks tools en hanteert wat het zelf omschrijft als een ‘API first’-benadering van developers. Met de API-verzameling kun je je Salesforce-gegevens beheren en bewerken en je aanmelden voor gegevenswijzigingen.

Marketing automation/e-mailing API’s

Marketingautomatiserings-API’s kunnen krachtig zijn om de interesse van jouw klanten vast te houden. Voorbeelden hiervan zijn het automatisch versturen van een e-mail naar klanten die hun bestelling niet hebben afgemaakt, of het uitsturen van aanbiedingen aan klanten die al een tijdje niet meer bij je hebben besteld.

Bijna alle grote e-commerce retailers gebruiken deze API’s om het klanttraject te verbeteren en afhakers te minimaliseren. Dit zijn onze favoriete marketing automation en e-mailing-API’s

  • Mailchimp – Je kunt Mailchimp in je website integreren om aanmeldingsgegevens van klanten te verzamelen, e-mails te automatiseren en meer. Je kunt Mailchimp API’s ook gebruiken om klanten te betrekken via socialmediakanalen, zoals Twitter en LinkedIn.
  • Sendinblue – De API’s van Sendinblue kunnen worden gebruikt om een ‘alles-in-één digitale marketing toolbox’ te bouwen. Je kunt transactionele e-mails maken en versturen, persoonlijke e-mails versturen (in batches), individuele mailings plannen en alle activiteiten bijhouden.
  • Salesforce – De Salesforce marketingautomation-API is een oplossing voor het organiseren en beheren van datagestuurde campagnes. Je kunt e-mails automatiseren en de betrokkenheid ervan bijhouden – zoals wanneer deze voor het eerst of het laatst werd geopend.
  • Hubspot – De API’s van Hubspot kunnen je verbinden met je klanten en gerichte marketingactiviteiten ontwikkelen om je klanten rechtstreeks te benaderen. Naast het bijhouden van gegevens, kun je dankzij deze API automatisch berichten sturen naar klanten die hun winkelwagentje hebben achtergelaten of opnieuw moeten worden benaderd.
  • Klaviyo – Klaviyo geeft aan dat hun API’s ‘het eenvoudig maken om op grote schaal persoonlijke e-mails en ervaringen te bouwen.’

API’s om betalingen te verwerken

Het verwerken van betalingen is overduidelijk een onmisbare functie voor elk bedrijf. API’s bieden een veilige gateway voor het verwerken van transacties met credit- en debitcards, en andere populaire betaalmethoden, zoals iDEAL, PayPal en Amazon Pay.

Bovendien kun je gebruik maken van verschillende API’s voor het verwerken van betalingen. Ideaal, want zo kunnen klanten kiezen hoe ze voor hun producten en diensten willen betalen.

  • Stripe – Stripe is een van ’s werelds populairste betalingsproviders, en dankzij hun API is de integratie ervan eenvoudig. De API biedt een robuuste manier om creditcard- en debetkaartbetalingen te verwerken, waarbij alle informatie wordt vastgelegd in de Stripe-app in de cloud.
  • Square – De API van Square maakt betalingsverwerkingen mogelijk op verschillende platforms, waaronder mobiele apparaten. De API maakt ook gepersonaliseerde boekingsoplossingen mogelijk, zoals details, beheer en meer.
  • PayPal – Miljoenen klanten geven de voorkeur aan de bescherming van betalen met PayPal. Met de gebruiksvriendelijke API kunnen winkeliers eenmalige betalingen verwerken en abonnementen opzetten.
  • Mollie – De Nederlandse betalingsverwerker Mollie biedt API-integraties voor alle e-commerce webplatforms, waaronder Shopify en WooCommerce. Met Mollie kun je ook gegevens delen met alle populaire online boekhoudprogramma’s, waardoor het bijhouden van je verkopen en het beheren van belastingen eenvoudiger wordt.
  • Amazon Pay – Amazon Pay biedt klanten de bescherming van ’s werelds grootste e-commerce platform. Met de Amazon Pay API kunnen klanten met één klik betalingen beheren.
  • Authorize.net – Authorize.net is eigendom van creditcardgigant Visa en biedt het standaardaanbod van betalingsverwerking, beheer en terugbetalingen – allemaal ondersteund door de kracht en bescherming van een wereldwijde reus.

De beste API voor verzenden

  • Sendcloud – Als je op zoek bent naar een krachtige verzend-API om je verzendproces te automatiseren, dan is de Sendcloud API de beste keuze. Met meer dan vijftig Plug & Play integraties (Shopify, Magento, WooCommerce…), kun je met deze API verbinding maken met elk systeem en met meer dan honderd lokale en internationale vervoerders (PostNL,DPD, DHL, FedEx, UPS en meer).

Sendcloud tracking API

Daarnaast dek je met de API van Sendcloud elke stap van het verzendproces:

  • Je verhoogt je conversies in de checkout door de verzendopties te bieden die jouw klanten van je verwachten.
  • Je verstuurt je pakketten met de kortingstarieven van Sendcloud of uploadt je eigen vervoerderscontract.
  • Je print je verzendlabels in enkele seconden.
  • Je automatiseert je verzendproces met verzendregels om handmatige fouten te voorkomen en altijd met de juiste verzendmethode te verzenden.
  • Je houdt je klanten op de hoogte met geautomatiseerde branded trackingnotificaties en hebt toegang tot de volledige trackinggeschiedenis van een bestelling – vanaf het moment dat het wordt verzonden tot het exacte moment dat het wordt bezorgd.
  • Je automatiseert je retourproces via een handig retourportaal.

Koppel met jouw favoriete vervoerders via onze API 🌎

Lees onze documentatie voor meer informatie over de mogelijkheden van de Sendcloud API.

Als je de hele verzendervaring van jouw shop wilt verbeteren, kun je de gebruiksvriendelijke API in 5 minuten installeren.

De beste marktplaats API’s

  • Amazon – Met de API van ’s werelds grootste marktplaats kun je de efficiëntie maximaliseren en de verkoop stimuleren. Beheer je advertenties, werk je voorraden bij en krijg real-time toegang tot alle transactiegegevens.
  • eBay – De eBay API maakt kopen en verkopen eenvoudig. Je kunt advertenties ontwikkelen, je catalogus delen en op de hoogte blijven van alle analyses en verkoopprestaties.
  • Bol.com – Met de verschillende API’s van Nederlands grootste marktplaats kun je bestellingen beheren, automatiseren, adverteren en veel meer.
  • Google Shopping – De Google Shopping-API biedt een eenvoudige manier om je producten te promoten via de populaire shoppingfeed. Het wordt automatisch bijgewerkt om de beschikbaarheid en de prijzen weer te geven.
  • Etsy API – Etsy is een marktplaats voor DIY’ers, kunstenaars en MKB’ers die toegang willen tot een wereldwijde marktplaats. De API maakt het eenvoudig om een winkel te creëren, je producten te promoten en de verkoop te beheren.
  • Mirakl – Mirakl is een voorkeurs-API voor dropshippers die snel een eenvoudige storefront willen bouwen. De API biedt zelfs een manier om productbestellingen van meerdere storefronts te beheren.

Hoe een e-commerce API jouw online sales een boost kan geven

API’s zijn onmisbaar voor de prestaties en de omzet van elke e-commerce site. De sleutel tot een succesvol gebruik van API’s is de juiste kiezen voor jouw specifieke doelen.

Als API’s goed zijn geïmplementeerd, maken ze het bladeren door de catalogus, het kiezen, kopen, betalen en verzenden makkelijker – en kunnen ze uiteindelijk de complete gebruikerservaring verbeteren.

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo