Skip to main content

Vandaag is het zover: wij lanceren ons nieuwe logo. Dat is nog niet alles! De afgelopen weken hebben we achter de schermen hard gewerkt aan een volledige rebranding van ons merk. Dat hebben we niet zomaar besloten. Daarom blikken we in dit artikel terug en vertellen we je alles over ons besluit om ons logo en de huidige huisstijl helemaal om te gooien. Het is zelfs niet de eerste keer. Lees gauw verder!

De start van Sendcloud: 12 oktober 2012

Laten we even terugblikken op de start van Sendcloud, ‘back in the days’. Rob, Bas en Sabi runden een eigen webshop in smartphone accessoires naast hun studie. Alles liep op rolletjes, behalve het verzendproces.

Zelfs Google had geen oplossing voor de grote frustraties van een inefficiënt verzendproces.

Dus trokken ze de stoute schoenen aan, kwamen aan tafel bij PostNL en DHL en startten samen met een vriend de ontwikkeling van software.

De eerste versie van Sendcloud koppelde ordergegevens van Magento en WooCommerce aan PostNL en DHL.

Eén van de eerste medewerkers die naast zijn studie kwam helpen op de marketing afdeling was Tom, het broertje van Rob.

Tom was altijd al bezig met (web)design en startte met het ontwerp van het aller eerste logo:

Sendcloud logo oud 2012

Dit eerste logo was speels en maakte gebruik van icoontjes om te laten zien waar Sendcloud voor stond: de connectie tussen verzending en webshops in één online platform.

Huisstijl v2 in 2016

Vier jaar later werd het eerste logo voorzien van een kleine upgrade. De belangrijkste reden daarvoor was dat het logo inmiddels wat ouderwets was geworden en niet meer goed vertegenwoordigde waar Sendcloud voor stond.

Het platform was tenslotte uitgebouwd met meerdere vervoerders, verzendopties zoals afhaalpunten en ‘fancy’ Track & Trace e-mails.

De icoontjes uit het oude logo stamden nog uit de tijd dat ook de Volkswagen Golf er vooral heel vierkant uitzag.

Tijd dus voor verandering, maar het mocht niet te veel opvallen. Het logo werd ronder en de icoontjes werden gemoderniseerd. Daarnaast werd het envelopje vervangen door een doosje.

Het was tenslotte toen al mogelijk om briefpost, brievenbuspakjes en reguliere pakketten te verzenden via Sendcloud.

Waar we op dat moment niet bij stilstonden, was dat het oude logo nog op veel externe websites stond. We hebben er alles aan gedaan om het logo bij alle partijen te laten vervangen.

Vandaag de dag toont Google echter nog altijd ons aller eerste logo en wordt deze nog vaak van Google gehaald door externe partijen en stagiaires voor presentaties…oeps!

SendCloud logo blue 2016

Buiten het feit dat het logo wijzigde, kwam een extern bureau ook met een voorstel voor een nieuwe huisstijl, omdat het tijd was voor een nieuwe promotiewebsite.

Er werd een natuurlijke look gecreëerd door gebruik te maken van hout. In die periode was het een trend om gebruik te maken van achtergronden met textuur. Het zag er wel ‘nice’ uit en dus werd besloten om de nieuwe stijl door te voeren.

Op dit moment kunnen we daar vooral heel hard om lachen.

sendcloud huisstijl 2017

In 2016 was Sendcloud al actief in Nederland, België en Duitsland en al snel volgde de lancering in Frankrijk.

Het resultaat? Het team groeide en de huisstijl werd stiekem hier en daar al anders toegepast door nieuwe medewerkers.

Veel structuur en heel veel richtlijnen voor de huisstijl waren er tenslotte nog niet.

Over op huisstijl v3 in 2017

Een jaar na de introductie van het hout in onze huisstijl werd besloten dat het tijd was voor verandering. We hadden tenslotte heel wat nieuwe features gebouwd en Sendcloud was meer dan alleen een verzendoplossing voor startende ondernemers.

Met onze vernieuwde Pack & Go oplossing maakten we het ook mogelijk om het picken en packen van orders slimmer en efficiënter te maken. We willen namelijk iedere online retailer helpen om het verzendproces van A tot Z te optimaliseren.

Het marketingteam besloot daarom over te gaan op een nieuwe huisstijl en bouwde aan promotiewebsite nummer drie. De nieuwe stijl maakte gebruik van een blauwe kleurlaag met echte foto’s van het verzendproces.

Dit moest het ook makkelijker maken om de huisstijl in alle marketingmaterialen door te voeren.

sendcloud 2018 stijl

Sendcloud in een volledig nieuw jasje in 2019

Aan het eind van 2018 keken we terug op een jaar vol met nieuwe ontwikkelingen. Eén van de grootste ontwikkelingen was de nieuwe Track & Trace oplossing.

Dankzij nieuwe medewerkers die zich focussen op de UX en UI van ons product, hebben we ook onze nieuwe tracking feature kunnen voorzien van een nieuwe layout. Het oog wil tenslotte ook wat!

Deze release was onofficieel de start van een nieuwe stijl voor Sendcloud. Zo ‘sexy’ als onze tracking functionaliteit eruit zag, zo ‘niet sexy’ was de rest.

De conclusie? De promotiewebsite nogmaals helemaal omgooien. Zo kunnen we makkelijker vertellen wat Sendcloud te bieden heeft en niet onbelangrijk: in dezelfde stijl als onze nieuwste features.

sendcloud nieuwe website 2019

De nieuwe promotiewebsite ging live in mei en dat was ook het moment dat we beseften dat het logo van 2016 niet meer paste bij de huidige stijl en alles waar we voor staan.

Fun fact: onze ogen werden geopend door een sollicitant die zo eerlijk was om aan te geven dat het een ‘slecht’ logo was. De icoontjes waren namelijk niet eens te herkennen van een afstand en dat konden we niet ontkennen.

De afgelopen weken zijn we aan de slag gegaan met Upsyder en het creatieve team van Faker Agency om een nieuw logo en een nieuwe huisstijl te ontwerpen.

Sendcloud logo 2019

Van SendCloud naar Sendcloud

Het nieuwe logo is toegankelijk, makkelijk te lezen en staat voor de service die we leveren. Door de afstand van de letters en ronde vormen is het logo makkelijk te herkennen.

We kwamen in het verleden onze merknaam ook vaak tegen als: Sendcloud. Officieel was het Sendcloud. In de nieuwe huisstijl hebben we daarom besloten om de hoofdletter C te wijzigen naar een kleine c. Wel zo eenvoudig! En als we ergens voor staan dan is het wel eenvoud.

Je hebt het vast al gezien, ook onze software is voorzien van deze nieuwe stijl. We blijven verbeteringen doorvoeren in de UI van onze software, om de gebruiksvriendelijkheid verder te verbeteren. Zo is het “onhandige” menu aan de linkerkant verplaatst en verbeterd.

Wij zijn er blij mee! Wat vind je ervan?

Wil je geen Sendcloud ontwikkelingen missen of meer weten over waarom we bepaalde wijzigingen doorvoeren? Abonneer je dan nu op onze releaselog. Je ontvangt dan automatisch bericht bij een nieuwe release.

Sendcloud rebranding 2019

Tot slot

Veranderingen zijn vaak niet leuk, maar we hopen dat de nieuwe stijl je aanspreekt. No worries, verder blijven we de Sendcloud zoals je ons kent!

We willen je met dit artikel uitleggen waar de verandering vandaan komt, zodat je niet al te verrast bent door de nieuwe kleuren en ons nieuwe icoontje.

Hoewel we hebben geprobeerd om alles in de nieuwe stijl uit te rollen, kan het zijn dat je hier en daar nog een oud logo tegenkomt. In de komende weken gaan we ervoor zorgen dat je je niets meer kunt herinneren van onze oude huisstijl.

Namens heel team Sendcloud hopen wij dat de nieuwe stijl je aanspreekt. Op naar nieuwe mijlpalen!

Iris Dings

Als Content Marketing Specialist duikt Iris heel graag voor je in het toetsenbord. Met een grote passie voor Marketing en een sterke interesse in E-commerce en Logistiek schrijft ze regelmatig over hoe je het allerbeste uit je webshop kunt halen.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo