Skip to main content

Deze eerste strategische overname versterkt het verzendplatform en maakt het klanten mogelijk om slimmere verzendbeslissingen te nemen en consumenten proactief te informeren.

[Eindhoven, 6 juli 2023] – Sendcloud, het grootste verzendplatform in Europa, heeft de overname van dataplatform Tracey aangekondigd. Deze strategische stap zal de positie van Sendcloud als marktleider versterken door e-commerce bedrijven van elke omvang in staat te stellen om de beste klantervaring te bieden.

In het competitieve e-commercelandschap verwachten consumenten nauwkeurige updates over de bezorgstatus van hun pakket. Uit het E-commerce Delivery Compass (2023) blijkt dat 9 procent van de consumenten hun orders niet op de geplande datum ontvangt, en 20 procent moet de bezorgtijd of -locatie wijzigen na het ontvangen van de eerste track & trace-melding.

Retailers die hun klanten niet proactief informeren, krijgen te maken met een toevloed van vragen over de bezorgstatus. Deze “Waar blijft mijn pakketje?”-vragen zijn goed voor 36 procent van alle contactmomenten met de klantenservice (DigitalGenius, 2023). De lange termijn kosten van een gebrekkige klantenservice worden nog duidelijker gezien het feit dat meer dan 60 procent van de consumenten afziet van een aankoop na één slechte ervaring met de klantenservice (Zendesk, 2022).

Met eigen modellen kunnen voorspellingen gedaan worden die verder gaan dan de track & trace standaarden, kunnen klanten van Tracey slimmere beslissingen nemen over het verzendproces en consumenten proactief informeren. Zo kunnen de onvermijdelijke vertragingen en bezorgproblemen omgezet worden in een positieve ervaring. Met de overname van Tracey breidt Sendcloud uit met een gevarieerd portfolio van datatools, waaronder near-real-time pakketmonitoring, inzichten in vervoerdersperformance en AI-aangestuurde bezorgvoorspellingen. 

Sendcloud wil verzenden wereldwijd vereenvoudigen

“Wij geloven dat optimale bezorgervaringen de sleutel zijn tot succes voor e-commerce bedrijven,” zegt Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud.” Het wordt echter steeds complexer zodra je met meerdere vervoerders verzendt, flexibele bezorgopties aanbiedt of je bedrijf internationaal wilt uitbreiden. Daarom verwelkomen we Tracey met open armen, zodat we online retailers kunnen voorzien van de beste oplossing voor pakketmonitoring en benchmarking op de markt.”

Tracey & Sendcloud founders

Tracey wil online retailers de controle over het verzendproces teruggeven

Huib Adriaans, oprichter van Tracey: “De meeste pakketverzenders zijn volledig gefocust op het verwerken van hun orders, waardoor de waardevolle verzenddata onbenut blijft. Onze verzendintelligentie helpt om die data toe te passen voor bruikbare inzichten en zo de beste bezorgervaringen te bieden. Dankzij de enorme verzendvolumes die Sendcloud verwerkt, kunnen we de product roadmap versnellen, nauwkeurigere benchmarking bieden en onze voorspellende bezorgmodellen verbeteren. We zijn enorm enthousiast om deel uit te maken van het Sendcloud team.”

Online retailers kunnen klantervaringen nu proactief te verbeteren

Carel van Boetzelaer, CEO van World Wide Lighting en klant bij Tracey, is actief in 15 landen met 24 webwinkels, waaronder LampDirect.nl. “Het afgelopen jaar zagen we een daling van 35 procent in het aantal vragen over de bezorgstatus, terwijl 9 van de 10 klanten zeggen proactieve bezorgcommunicatie te waarderen.” Over de overname zei hij: “Ons doel is om het Europese MKB te helpen verduurzamen met LED-verlichting. Het optimaliseren van ons eigen bezorgproces maakt daar een belangrijk deel van uit. We zijn enthousiast om te zien hoe Tracey zal groeien met de support van Sendcloud.”

Nu de integratie van start gaat, zetten beide bedrijven zich in voor een soepele ervaring voor klanten, medewerkers en stakeholders. De overname zal geen lopende projecten of contractuele verplichtingen verstoren. Klanten kunnen Tracey zowel gebruiken als zelfstandig product als in combinatie met het uitgebreide aanbod van Sendcloud. 

Over Sendcloud:

Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel. Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.

Over Tracey:

Tracey is opgericht in 2019 en biedt datatools voor pakketverzenders, variërend van winkeliers en merken tot B2B-distributeurs en e-fulfilmentbedrijven. Tracey zet data van meer dan 25 miljoen zendingen per jaar om in inzichten zodat klanten de bezorgprestaties en klanttevredenheid kunnen optimaliseren en verzendkosten kunnen verlagen.

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo