Ben je klaar om je webshop naar het volgende level te tillen? Met de juiste software kan het een stuk makkelijker zijn om je webshop te runnen, obstakels te overwinnen en te blijven groeien.

Wij gebruikten in de afgelopen jaren vele tools zó goed, dat we mede daardoor in 5 jaar tijd met maar liefst 5000% zijn gegroeid. 

Om jou als online retailer te helpen maakten we deze ongewoon lange lijst met 100+ e-commerce tools voor jouw webshop!

100+ e-commerce tools voor jouw webshop

We hebben deze bizar lange lijst van tools in verschillende categorieën opgedeeld. In elke categorie vind je meerdere opties.

De tools zijn geschikt voor bedrijven van verschillende groottes en in verschillende sectoren. 

Neem de tijd om dit artikel goed door te nemen, of klik op een interessante categorieën in de samenvatting hieronder!

Als je een tool hebt gevonden die je interessant lijkt, kijk dan eerst of het echt bevalt. Vraag een demo aan, neem contact op met een productspecialist of ga voor een trial.

Marktonderzoek & analyse

SEO & website optimalisatie

Digital advertising & automatisering

Communicatie & marketing

Supply chain & fulfilment

Marketplace & multichannel

Projectmanagement & administratie

Administratie & overige

Beste tools voor webshops

Marktonderzoek & analyse

Analyse & data

1: Google Analytics

De kans dat je nog nooit van Google Analytics hebt gehoord is klein. Google Analytics is één van de meest populaire softwares voor digitale analyse.

Met deze gratis webanalyse-service kun je diepgaande details over je websitebezoekers analyseren en meten wat de impact van je campagnes is.

Deze inzichten helpen de successtrategie van je bedrijf vorm te geven.

2: Metrillo

Metrillo is een groeiplatform voor e-commerce merken. Het volgt klantgedrag en levert marketing en verkoopprestatie inzichten.

Deze inzichten kunnen worden gebruikt voor het optimaliseren van marketinguitgaven, ROI, CRO en productbeheer.

De klantendatabase biedt een uitgebreid overzicht van individuele customer journeys en segmentering om bepaalde klantgroepen te identificeren.

Al deze gegevens zijn geïntegreerd met de e-mail functies waarmee je de betrokkenheid kunt meten en herhalingsaankopen kunt stimuleren.

3: Woopra

Het valt niet te ontkennen dat het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden data essentieel is voor het runnen van een webshop.

Woopra is een websiteanalyse tool die speciaal is ontworpen voor e-commerce websites. De tool analyseert gegevens over producten, marketing, verkoop en ondersteuning.

Je krijgt snel inzicht in het klanttraject, de retentiestatistieken, het percentage verlaten winkelmandjes en meer.

4: Segment

Segment is een klantgegevensplatform waarmee je jouw klantgegevens op één plek kunt verzamelen, sorteren en beheren.

Het is de ultieme dataverzameling tool voor als je meerdere tools gebruikt om gegevens te verzamelen.

Hiermee kun je gebruikersgegevens omzetten, laden, en web- en mobiele gegevens integreren met slechts één API-integratie.

5: Kissmetrics

Kissmetrics is een analysetool waarmee je statistieken op gebruikersniveau kunt identificeren, begrijpen en verbeteren.

Informatie verkrijgen en gegevens koppelen is makkelijk en het helpt je betere product- en marketingbeslissingen te nemen.

6: Clicky

Clicky is perfect voor als je op zoek bent naar real-time analyses van jouw webshop, maar je maar weinig ervaring hebt met analysetools.

De tool is makkelijk in gebruik en je kunt veranderingen doorvoeren op basis van real-time informatie.

Ook kun je momentopnamen van je webshop vergelijken met verschillende data. Een perfecte tool voor de beginnende webshop!

Segment ecommerce tool

Marktonderzoek & tracking van concurrenten

7: Wiser

Heb je ooit de prijzen van jouw producten willen vergelijken met die van je concurrenten?

Als je op de hoogte blijft van de prijzen in de markt, heb je een concurrentievoordeel als het aankomt op verkopen.

Wiser kan je helpen bij het rapporteren van de prijzen van je concurrent, zodat je jouw eigen aanpak kunt herzien en je je kunt herpositioneren.

Daarna kun je jouw prijsinstellingen ten opzichte van je concurrenten automatiseren. Hierdoor blijf je altijd voorop lopen zonder er te veel tijd aan te besteden.

8: PriSync

Prisync is een andere software voor het volgen en bewaken van prijzen van concurrenten.

Waar Wiser meer geschikt is voor omnichannel detailhandel, wordt PriSync geleverd met directe Magento- en Shopify-integraties en is het een makkelijkere oplossing voor webshops.

De tool helpt je besparen op de tijd die je besteedt aan het handmatig bijhouden en registreren van de prijzen van je concurrenten en voorraad.

PriSync doet dit door ongeveer 4,5 miljard prijspunten te controleren, waardoor je je prijzen snel kunt optimaliseren.

9: Think with Google

Blijf up-to-date met Think with Google. Als contentplatform houdt deze tool je op de hoogte van Marketing Research & Digital Trends met data, gidsen en artikelen.

Inzicht in branchetrends, consumentengedrag en data-analyse zijn de sleutel voor snelle groei en het opbouwen van een sterke marktpositie.

10: Qualtrics

Qualtrics is een experience-managementbedrijf dat meerdere diensten levert voor marktonderzoek.

Je kunt Qualtrics gebruiken als een geavanceerde en aangeklede enquêtetool, de enquêtegegevens analyseren en inzichten over je markt highlighten.

Ze bieden diensten zoals het testen van concepten, en doen onderzoek naar de markt, merkwaarde en reclame. Qualitrics helpt je door al deze inzichten overzichtelijk samen te brengen.

11: Omnia Retail

Omnia Retail is een prijsdatabase voor retailers en merken. Het controleert prijsgegevens van concurrenten op je markt, rechtstreeks vanaf hun website of vergelijkingswebsites.

Ze koppelen je producten op basis van het EAN-code en informeren je vervolgens weer over mogelijke prijsupdates.

12: Nebu – Dub InterViewer

Dub InterViewer verzamelt gegevens van marktonderzoek op één platform. Deze service kan je helpen met gegevensverzameling, het ontwerpen van je vragenlijst, het veldwerk, sample- en quotamanagement, productiviteit, kwaliteitscontrole, procesautomatisering, gegevensintegratie en beveiliging. 

Daarnaast heeft deze tool de afgelopen jaren andere functies toegevoegd om je gegevens te helpen verwerken, analyseren en beheren.

Dit doen ze onder andere door je resultaten te visualiseren in dashboards en interactieve rapporten. Met deze tool heb je zowel het onderzoek als de rapportage op één platform. 

13: Algopix

Als je met je productonderzoek verder wilt gaan dan enkel het bestuderen van Amazon, is Algopix een goede optie.

Dit is een product- en marktonderzoeksplatform voor eBay-, Amazon- en Walmart-verkopers.

De tool helpt je bij het onderzoeken van specifieke producten om erachter te komen of er grote vraag naar is of niet.

Ook kun je de winstmarge berekenen en helpt het je met het targeten van het juiste land.

Daarnaast schat het de kosten die bij het verkopen komen kijken en geeft aan wie je concurrenten zijn voor een specifiek product.

Pricing tools ecommerce

SEO & website optimalisatie

SEO

14: Serpstat

Serpstat is een complete SEO-tool die jouw e-commerce site helpt met alles wat met SEO te maken heeft.

Met deze tool kun je visuele dashboards maken om alle SEO-prestaties bij te houden. Ontdek welke websites naar jou zijn gelinkt en identificeer de juiste zoekwoorden.

Serpstat toont ook de veelgestelde vragen in Google, die steeds belangrijker worden door gesproken zoekopdrachten.

15: Semrush

SEMrush is een andere SEO-tool die het zoekwoordonderzoek voor je uitvoert en de zoekwoordstrategie van jouw concurrent bijhoudt.

De tool helpt je met het uitvoeren van een SEO-analyse van je site, zoekt naar mogelijkheden voor backlinking en nog veel meer. 

SEMrush is één van de populairste oplossingen en wordt gebruikt door internetmarketeers en bedrijven wereldwijd – groot en klein.

Hoewel het een populaire tool is, kan hij overweldigend zijn door de hoeveelheid functies en functionaliteiten.

We raden je aan om één dashboard te maken waar je de gegevens voor meerdere domeinen bijhoudt.

16: Ahrefs

Ahrefs helpt je ontdekken waarom jouw concurrenten zo hoog scoren en wat je moet doen om hoger te scoren.

Deze tool is een alternatief voor SEMrush en biedt veel verschillende tools op één platform. Het geeft je inzicht in concurrenten, zoekwoorden, backlink-mogelijkheden en content. 

Eén van de functies helpt je bij het optimaliseren van je backlinkstrategie, iets wat belangrijk is je als je hoger wilt ranken dan je concurrenten.

Met de Link Intersect kun je ontdekken welke sites naar je concurrenten linken. Gebruik daarna de Site Explorer om je concurrenten nader te bestuderen en hun sterke en zwakke punten te identificeren, zodat je jouw SEO-strategie kunt optimaliseren.

Website optimalisatie

17: SiteGround

SiteGround is een hostingprovider die officieel wordt aanbevolen door WordPress.org.

Naast het WordPress-hostingpakket biedt SiteGround ook een webhosting, cloudhosting en – waarschijnlijk het belangrijkste voor online marketeers – een WooCommerce-hostingpakket.

Eén van de grootste voordelen van de WooCommerce-hostingservice is een snelle website, wat leidt tot betere zoekresultaten in zoekmachines en een hoger conversiepercentage.

18: Hotjar

Je website is het visitekaartje van jouw webshop. Je bezoekers leren jou erdoor kennen en het is natuurlijk ook de tool die je gebruikt om bezoekers te verleiden tot een aankoop.

Daarom is het belangrijk om te weten hoe je website presteert en hoe je gebruikers met de site omgaan.

Staan je CTA’s op de juiste plek? Waar stoppen je klanten met scrollen? Welke links brengen je klanten uiteindelijk naar je productpagina’s?

Hotjar zorgt ervoor dat merken en retailers snel en gemakkelijk gebruikersintenties ontdekken door het analyseren van klikken, scrollen, delen en downloads.

Dit is de perfecte tool om je conversiefunnels verder te onderzoeken, om te zien waar je bezoekers interesse verliezen, en te ontdekken wat wél werkt.

Zoekfunctie ecommerce

19: Sooqr

Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat gebruikers die naar producten zoeken 5 keer eerder een aankoop doen?

Een geoptimaliseerde oplossing met relevante zoekresultaten kan je conversieratio onmiddellijk verbeteren.

Met Sooqr kunnen jouw klanten de producten en content waar ze op zoek naar zijn makkelijk vinden. Zo zorg je voor geoptimaliseerde gebruikerservaring.

20: Saucelabs

Geautomatiseerde browsertests zijn waarschijnlijk de gemakkelijkste en één van de meest efficiënte manieren voor cross-browser testing.

Je hoeft de checkout-pagina niet zelf te testen, maar je voert geautomatiseerde tests uit met services zoals Saucelabs. 

Dit is een geweldige tool als het gaat om geautomatiseerde browsertests in verschillende browsers.

Daarnaast heeft Saucelabs geautomatiseerde mobiele testen, wat we zeker aanraden bij het testen van B2C e-commerce sites.

De tests kunnen op meer dan 400 OS-browsers en apparaten worden uitgevoerd. Je kunt ook onbeperkt handmatig testen.

21: UserTesting

Als je geen testteam hebt en je jouw checkout-pagina‘s niet op virtuele machines wilt testen, is UserTesting misschien jouw tool.

UserTesting biedt browsertests uitgevoerd door echte mensen. Je kunt elke webpagina in elke fase van je ontwikkelingsproces testen, zelfs tijdens de productie. Handig om problemen vroeg op te sporen!

Met deze tool kun je kiezen uit een onderzoeksgroep van verschillende gebruikers om er zeker van te zijn dat de echte (potentiële) doelgroep jouw checkout-pagina’s test.

22: Crazy Egg

Net als Hotjar laat Crazy Egg je met heatmaps zien waar gebruikers klikken. Vul je URL in en het toont meteen jouw heatmap dankzij de gratis proefperiode van 30 dagen.

Bovendien vertelt de tool je waarom je bezoekers vertrekken, en geeft het je tips om je pagina’s te verbeteren. 

Met de overlay-tool kun je ook het aantal klikken van alle onderdelen op een pagina bekijken, ontdekken waar de meeste bezoekers klikken en hoe ze converteren.

Hiermee kun je pagina’s verbeteren en de conversie verhogen zonder je bezoekers ermee lastig te vallen.
Maattabel ecommerce

Checkout, landing & optimalisatie van productpagina’s

23: Fitle

Als je een kleding webshop hebt, ben je je waarschijnlijk bewust van de hoge retourpercentages. Wist je dat Nederlanders de kroon spannen als het aankomt op het retourneren?

Een veel voorkomende reden voor het retourneren van kleding is dat het niet past. Het vinden van de juiste maat voor shoppers kan moeilijk zijn, maar het is voor jou als verkoper heel waardevol om je retourpercentage te verlagen.

Dit is waar Fitle om de hoek komt kijken. Deze tool voor maatadvies combineert het grootste kledingpanel met de grootste database voor modellen en vormen wereldwijd.

De verzamelde gegevens van de gebruikers van jouw webshop worden geanalyseerd, waardoor Fitle de beste maat kan aanbevelen.

24: TrueFit

TrueFit helpt je met API’s, software en intelligentie om je winkelervaring persoonlijker te maken.

De tool wordt aangedreven door ’s werelds beste dataset voor mode. Met behulp van hun gegevens helpen ze bij het ontdekken van de pasvorm en maat van elk lichaam en creëren ze een persoonlijke ervaring voor elke klant.

25. Adyen

Het betaalplatform van Adyen biedt oplossingen voor zowel kleine als grote bedrijven.

Dit alles in één platform wordt gebruikt door Bijenkorf, Groupon, Tony Chocolonely en andere grote namen.

Het heeft betaalmogelijkheden voor klanten over de hele wereld en geeft een goed inzicht in je data.

26: Klarna

Een alternatieve betaaloplossing voor Adyen is Klarna. Dit is één van de toonaangevende oplossingen voor het afrekenen.

Het geeft je klanten meer opties met hun betaling: nu kopen en later betalen, in termijnen betalen of gewoon direct betalen.

Door de betalingsopties te vergroten worden consumenten aangemoedigd om de bestelling te plaatsen, zelfs als ze twijfelen.

Je conversies en uiteindelijk je ROI zullen hierdoor toenemen!

Betaling ecommerce

27: Instapage

Marketing- en reclamebudgetten worden te vaak verspild, vooral als marketingcampagnes de specifieke doelgroep niet naar de juiste plaats brengt.

Met Instapage kun je eenvoudig bestemmingspagina’s maken die perfect zijn afgestemd op je bezoekers. 

Met behulp van de tool kun je snel bestemmingspagina’s maken voor specifieke campagnes, met behulp van sjablonen en drag-and-drop opties.

Ga nog een stap verder door de ingebouwde A/B-test- en heatmap-functies te gebruiken om je pagina en je campagne verder te optimaliseren.

28: Billink

Billink is een flexibele betaaloplossing voor webshops. Met deze tool kunnen klanten ervoor kiezen om bestellingen pas na ontvangst te betalen.

Vind je achteraf betalen een risico? Geen zorgen. Billink neemt het betaalrisico over, van facturatie tot incasso.

29: Lander

Een tool om je te helpen de beste bestemmingspagina’s voor je site te maken – zonder IT-vaardigheden – is Lander.

Lander heeft een gebruiksvriendelijke visuele editor (drag-and-drop zonder HTML of CSS) om bestemmingspagina’s te ontwerpen en aan te passen.

De tool biedt ook een A/B-test mogelikjheid. Je kunt hiermee tot drie verschillende versies van je bestemmingspagina‘s testen.

Bepaal de beste teksten, afbeeldingen, CTA’s en kleuren in realtime om de prestaties van je site te optimaliseren.

En voeg een persoonlijke touch toe met de dynamische tekstvervanging gebaseerd op de zoekwoorden van PPC-advertenties.

Personalisatie & user experience

30: Qualaroo

Om de klantervaring te verbeteren en meer te weten te komen over je klanten en websitebezoekers, kun je een tool als Qualaroo gebruiken voor korte enquêtes.

Dit kan het aantal conversies verhogen, mogelijke problemen blootleggen en de buyer journey verbeteren.

31: Thuiswinkel.org
Thuiswinkel.org is waarschijnlijk het allerbekendst van het kwaliteitskeurmerk.

Een keurmerk van deze vereniging geeft de klant een gevoel van zekerheid, want een webshop moet aan veel eisen voldoen wil het dit keurmerk krijgen.

Maar Thuiswinkel.org doet ook veel voor de online retailer: ze bieden juridische tools, doen aan belangenbehartiging, marktonderzoek en onderwijzen.

32: Nuukik

Met de gepersonaliseerde productaanbevelingen van Nuukik kunnen je klanten gemakkelijk vinden wat ze zoeken, wat je verkoopkanaal ook is.

Het voorspellende AI-algoritme doet adaptieve aanbevelingen op basis van het gedrag van je klanten.

33. Taglayer

Als je personalisatie voor je webshop wilt implementeren heb je al gauw developers nodig. Dat kan frustrerend én een grote investering zijn.

Taglayer helpt marketeers om persoonlijke ervaringen te creëren zonder te hoeven coderen. Met de plug-n-play software geef je elke bezoeker een unieke ervaring op jouw webshop, via e-mail en/of door gebruik te maken persoonlijke notificaties.

Dit resulteert in hogere conversies en een grotere merk loyaliteit!

34: Personizely

Personizely biedt meerdere oplossingen, maar er is er één die we graag uitlichten: het creëren van gepersonaliseerde berichten waardoor bezoekers zich speciaal voelen. 

Personaliseer je headers, call-to-actions, afbeeldingen en andere content om bezoekers sneller naar het doel te leiden.

De tool gebruikt geavanceerde targeting en data placeholders om de juiste inhoud aan je website toe te voegen om zo je klanten te overtuigen.
Widget tools ecommerce

Digital advertising & automatisering

35: Custobar

Custobar is een gecombineerde software voor klantgegevens- en marketingautomatisering. Met deze tool maak je geautomatiseerde marketingcampagnes.

De gegevens haal je uit de data die je hebt beoordeeld in je ‘Customer Data Platform’. Deze tool biedt ook add-ons en verschillende integraties om verder te optimaliseren.

36: Criteo

Wil je aantrekkelijke advertenties voor bezoekers maken? Met Criteo kun je gepersonaliseerde retargeting-advertentiecampagnes maken en lanceren.

Converteer gebruikers door dynamische advertenties op hen af te stemmen en je beste aanbiedingen en producten uit je catalogus aan te bevelen. 

Met de tool kun je de campagneprestaties optimaliseren door automatisch creatieve componenten te selecteren die waarschijnlijk voor de meeste betrokkenheid zorgen.

37: Aimtell

Kom weer in contact met websitebezoekers via gerichte pushmeldingen voor mobiel en desktop.

Met Aimtell kun je aanbiedingen en herinneringen aan websitebezoekers sturen, zelfs als ze hun browser niet open hebben.

De software is snel en eenvoudig te installeren en kan geïntegreerd worden met zowel WordPress als Shopify.

38: Channable

Channable is een oplossing voor feedbeheer en PPC-automatisering (PPC staat voor pay-per-click).

Gebruik deze tool om je producten bekendheid te geven op meer dan 2500 prijsvergelijkingswebsites, aangesloten bedrijven of marktplaatsen. 

Je kunt je advertenties automatiseren door ze te synchroniseren met je voorraad en producten pushen naar marktplaatsen.

Koppel bestellingen door bestelgegevens van verschillende marktplaatsen rechtstreeks te synchroniseren met je webshop.

39: Hubspot

HubSpot is een grote speler in de marketingwereld. Als inbound-marketing- en verkoopplatform helpt Hubspot bedrijven om bezoekers aan te trekken, leads te converteren en klanten te overtuigen.

De belangrijkste kenmerken van Hubspot zijn de Marketing hub, de Sales hub en de Service Hub.

Met de Marketing hub laat je je verkeer groeien en converteer je bezoekers. Met de Sales hub krijg je inzicht in prospects en taken en via de Service hub kun je klanten in contact brengen met je klantenserviceteams.
CRM tools ecommerce

Communicatie & marketing

Klantenservice, directe communicatie & e-mailmarketing

40: CleverReach

Met CleverReach kun je efficiënte e-mailmarketing uitvoeren. De software helpt bij het maken van professionele nieuwsbrieven zonder extra ervaring of kennis.

Je kunt nog een stap verder gaan door je e-mailcampagnes te automatiseren om de efficiëntie te verhogen. Dat bespaart je een hoop tijd!

41: Sumo

Sumo is één van e-mailtools die het proberen waard is. De kracht van e-mailmarketing wordt nog steeds onderschat.

Gebruik Sumo om de gegevens vast te leggen om je e-maillijst samen te stellen en slimme campagnes op te zetten. 

De tool is eenvoudig te integreren en heeft plugins voor zowel Shopify als WooCommerce.

42: Feedbackcompany 

Een goede online reputatie is belangrijk voor een goede business. De Feedbackcompany helpt je bij het verzamelen van oprechte feedback waardoor je jouw merk stevig in de markt kunt zetten.

De Feedbackcompany doet dit door de focus te leggen op 3 aspecten: het opbouwen van geloofwaardigheid, het creëren van een goed imago en het verwerken van de beoordelingen. 

43: Sleeknote

Sleeknote heeft alles wat je nodig hebt om je publiek op te bouwen en te engagen met websitebezoekers.

Maar je kunt hiermee ook je populaire producten promoten, e-mailadressen verzamelen en winkelmandverlaters verminderen.

44: Zendesk

Zendesk is een robuuste platform tool voor klantenservice en betrokkenheid. Je kunt snel en eenvoudig interacties met je klanten hebben – of het nu via de telefoon, chat, e-mail of social media is.

Het ticketsysteem verzamelt alle vragen van klanten uit meerdere bronnen op één plek, waardoor het afhandelen gemakkelijker wordt voor je team.

Met de Help Desk-software kan je team probleemloos tickets voor klantenondersteuning volgen, prioriteren en oplossen. 

Dankzij macro’s kunnen ze snel reageren op terugkerende vragen van klanten die zeer tijdrovend kunnen zijn.

Hiermee is er meer tijd om problemen voor te zijn en actief met je klanten te communiceren, nog voordat ze contact met je opnemen.

Support tools ecommerce

45: ZendeskChat

Zoals hierboven besproken, is Zendesk een geweldig hulpmiddel voor je behoeften op het gebied van klantenservice.

Met ZendeskChat kun je actief in realtime communiceren met je websitebezoekers. Je bouwt een op maat gemaakte chat-badge voor je site.

Hiermee spreek je je je bezoekers aan op basis van bepaalde triggers, beantwoord je vragen van geïnteresseerde klanten en krijg je toegang tot statistieken.

46: Drift

Drift is ook een live chat-tool. Maak chatbots op je website om rechtstreeks met je websitebezoekers te communiceren en meer klanten te werven.

Door vooraf antwoorden op veelgestelde vragen in te stellen, help jij nieuwe klanten snel de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn.

Deze tool biedt ook de mogelijkheid om je klanten rechtstreeks in contact te brengen met je klantenservice, voor wanneer een bot niet voldoende is.

47: Belco
Een lastig punt voor online retailers is de klantenservice. Met de Nederlandse software Belco breng je alle traditionele contactkanalen zoals mailen, bellen en chatten samen in een tool.

Alle gegevens van je klant zijn direct zichtbaar. Daarnaast kun je de klantenservice van meerdere shops overzichtelijk op één plek beheren.

48: Intercom

Als berichtenplatform kan Intercom je helpen om betere klantrelaties op te bouwen dankzij schaalbare, geautomatiseerde berichten, waardoor je klanten een persoonlijkere ervaring krijgen.

Of je nu wilt communiceren via je app, je website, social media of via e-mail, Intercom centraliseert het zodat je de communicatie kunt beheren en automatiseren. 

Tegelijkertijd kun je klantgegevens volgen en filteren, inclusief de conversiegeschiedenis, eerdere aankopen en betalingsgegevens.

Je kunt deze gegevens gebruiken om gepersonaliseerde marketing-e-mails en in-app-berichten te activeren, klanten te targeten, je website te personaliseren en je conversieratio te verbeteren.

49: Maxwell

De Whatsapp en Facebook Messenger tool van Maxwell is niet alleen geschikt voor klantenservice, maar ook voor marketinguitingen en om je sales te verhogen.

Het inzetten van Messenger in plaats van e-mail wordt steeds populairder. Je kunt deze tool bijvoorbeeld inzetten voor vergeten winkelwagens, order updates, product reviews en veelgestelde vragen. 
customer tools ecommerce

Social media & social proof

50: Authentipix

Instagram is belangrijk voor de affiliatiemarketing van de meeste merken. Op Instagram praten mensen graag over waar ze winkelen en welke producten ze kopen.

Veel merken moedigen dit aan met merk-hashtags en gebruiken de door de gebruikers gegenereerde content waarin hun producten verschijnen. 

Om deze strategie verder te benutten kun je AuthentiPix (voorheen Instagration) gebruiken om Instagram naar je webshop te brengen.

Dit kan je helpen bij het stimuleren van productverkopen en conversies, waardoor klanten jouw producten rechtstreeks op je startpagina zien. 

51: Yotpo

‘Sociaal bewijs’ en klantrecensies zijn belangrijk om toekomstige verkopen te stimuleren. Yotpo is een tool voor klantbeoordeling die je in je webshop integreert.

De on-site widgets zijn volledig aanpasbaar en eenvoudig te installeren. Je kunt Yotpo ook gebruiken om Mail After Purchase (MAP) automatisch te verzenden.

Het is een eenvoudige manier om overtuigende beoordelingen van tevreden klanten vast te leggen.

52: Buffer

Social media is een non-stop machine. Maar het is onmogelijk om er de hele dag mee bezig te zijn.

Met Buffer kun je eenvoudig Tweets, Facebook-updates of Pinterest posts maken en plannen vanuit elke browser of mobiel apparaat. 

Dit betekent dat je de content die je deelt effectief en gelijkmatig kunt verspreiden naar je gebruikers. Hierdoor blijft jouw merk de hele dag in gedachten!

53: Hootsuite

Als je jouw social media posts op grotere schaal plant, raden we Hootsuite aan als alternatief voor Buffer.

Hootsuite is vooral handig als je meerdere accounts op meerdere platforms beheert en een aantal teamleden hebt die er aan werken.

De tool maakt het vinden, plannen, beheren en rapporteren van je content eenvoudiger. Een waardevolle functie is dat je jouw resultaten ook diepgaand kunt volgen.

Zoek sociale gesprekken op trefwoord, hashtag en locatie – in meerdere talen – om te horen wat mensen zeggen over je merk, concurrenten en branche.

54: Shop Instagram & UGC

Verbind je Shopify-winkel met je Instagram en gebruik je afbeeldingen als galerij in verschillende stijlen op je startpagina, Instagram-winkelpagina of productpagina.

Tag producten op Instagram-foto’s en maak ze overal op je site shoppable. Zo kunnen je bezoekers producten rechtstreeks vanuit de afbeelding aan hun winkelmandje toevoegen.

55: Loox

Zoals we allemaal weten kunnen recensies goed werken voor de verkoop van producten. Sociaal bewijs is de sleutel en we weten dat afbeeldingen extra belangrijk zijn.

Looz helpt je klanten te vragen om beoordelingen achter te laten en ze aan te moedigen om daarbij foto’s toe te voegen. Ideaal, want een foto zegt meer dan duizend woorden.

56: Preview

Het samenstellen van een mooie Instagram-feed met een duidelijk thema en samenhangende visuals is de norm.

Jouw klanten zien namelijk elke dag prachtige feeds van zowel merken als influencers en daarom is het belangrijk dat je deze standaard kunt volgen.

Preview is een geweldig hulpmiddel. Met deze tool kun je niet alleen berichten en captions plannen, het synchroniseert ook je bestaande feed met je geplande berichten.

Op deze manier zie je precies hoe het eruit komt te zien. Vervolgens kun je kiezen welke berichten je in je feed wilt inplannen. Zo weet je zeker dat alles bij elkaar past en er mooi uitziet.

Review tool ecommerce

Influencer, affiliate & referral marketing

57: Blog Brains

Influencer marketing wordt steeds groter. Het Nederlandse bedrijf Blog Brains helpt de meest relevante bloggers voor jouw business te kiezen.

Met een database van meer dan 1600 bloggers verdeeld over 28 categorieën is er altijd wel een influencer die bij je webshop past.

58: Linkpizza

Met Linkpizza kun je makkelijk en snel passende content laten maken door de door jouw gekozen influencers.

Dankzij een biedingssysteem komen adverteerder en publisher tot de beste prijs voor het maken van gesponsorde content.

Schrijf een briefing, laat influencers pitchen en ontvang unieke content om je webshop te promoten.

59: HypeAuditor

Consumenten worden selectiever in wie ze vertrouwen voor productaanbevelingen en daarom moeten je campagnes echt en origineel zijn.

Dit is waar HypeAuditor een rol kan spelen. De tool helpt influencers te identificeren op basis van bereik, demografie en publiek.

Met deze tool kom je in contact met influencers die op een unieke manier hun volgers benaderen. Dit kan de resultaten van je campagnes verbeteren! 

60: OmniStar (OSI Affiliate)

OSI Affiliate helpt jouw affiliateprogramma op de markt te brengen. Er zijn geen commissiekosten, omdat je een maandelijks abonnement betaalt.

Je kunt kiezen uit 3 tariefplannen, afhankelijk van de functies, het aantal volgverzoeken en affiliatie gebruikers die je nodig hebt. Kortingen, beloningen, social shares, contest management en meer functies zijn inbegrepen in de software.

61: Buzzstream

Of je bezig bent met linkbuilding, het vergroten van je buzz, PR-exposure zoekt of de bloginhoud van je shop wilt promoten – Buzzstream kan jou hiermee helpen.

Door influencers rechtstreeks te targeten helpt Buzzstream relaties op te bouwen en gesprekken bij te houden, zodat je de zichtbaarheid van je webshop kunt vergroten.

Coördineer je hele team via een gecentraliseerd platform en database, zodat iedereen in één ruimte kan samenwerken.

62: Referral Candy

Maak je marketingstrategie compleet met een doorverwijzingsprogramma. Personaliseer de beloningen voor klanten die vrienden doorverwijzen.

Kies uit winkelkortingen, contante uitbetalingen en aangepaste beloningen. Een groot voordeel is dat ReferralCandy werkt voor welk winkelsysteem je ook gebruikt.
Affiliate ecommerce tools

Branding & content

63: Ubersuggest
Ben je op zoek naar zoekwoorden om te gebruiken in jouw content? Ubersuggest is een handige tool om specifieke zoekwoorden te vinden.

Het voordeel van specifieke zoekwoorden is dat je minder concurrentie hebt, waardoor het makkelijker is om hoog te ranken in zoekmachines.

64: Canva

Afbeeldingen, graphics en branded visuals worden steeds belangrijker in de digitale wereld. Met Canva kun je snel en makkelijk mooie visuals maken, zelfs als je weinig tot geen grafische design skills hebt.

Canva heeft ook een gratis foto-editor waarmee je team afbeeldingen kan bijsnijden of bewerken zonder dat je professionele fotobewerkingstools zoals Photoshop nodig hebt.

65: Adobe Creative Cloud

Adobe is bekend als dé industriestandaard voor alles wat te maken heeft met fotografie, grafisch ontwerp of illustratie.

De Creative Cloud is een verzameling van meer dan 20 desktop- en mobiele apps en services voor fotografie, design, video, web, UX en meer.

Als je medewerkers in dienst hebt met de skills, biedt een abonnement op de Adobe Creative Cloud je een wereld aan mogelijkheden.

66: DJI Osmo Mobile 3

DJI Osmo Mobile 3 is geen software, maar kan jouw social media en visuele content naar een hoger niveau tillen.

Het is een gimbal die is ontworpen om vloeiende opnamen rechtstreeks vanaf je mobiele telefoon te maken. Zo kun je snel en gemakkelijk unieke, professionele beelden maken.

Gebruik de ingebouwde technologie van het apparaat om onderwerpen te volgen en direct panoramische video’s, time-lapses en slow motion-video’s te maken.

67: Contentoo

Contentoo brengt vertalers, redacteuren, tekstschrijvers, grafisch ontwerpers en audiotranscriptors samen met opdrachtgevers.

Breid je uit naar een nieuwe markt en heb je vertalingen van hoge kwaliteit nodig? Wil je jouw inbound-marketing verbeteren met interessante blogartikelen voor je site?

Wat je ook nodig hebt, Contentoo is jouw tool. Brief je project en Contentoo vindt de beste schrijvers om de klus te klaren. 

68: Upwork

Als je niet over een ontwerpteam beschikt, kan het uitbesteden van je grafisch ontwerp en visueel werk een manier zijn om materiaal van goede kwaliteit te krijgen.

Dit kan echter veel werk met zich meebrengen. Upwork is een betrouwbare bron om je projecten te briefen en je werk snel en zonder gedoe terug te krijgen. 
Design tools ecommerce

Supply chain & fulfilment

Supply chain & productie

69: Sourcify

Het is zeer waarschijnlijk dat je de producten die je verkoopt niet zelf maakt. Daarom is het belangrijk dat je op je fabrikant kunt vertrouwen.

Sourcify biedt je de mogelijkheid om in contact te komen met verschillende productieplatforms over de hele wereld. Dit maakt het koop- en verzendproces eenvoudig.

Het bedrijf biedt een stressvrije en makkelijke sourcing ervaring aan zakelijke kopers en inkoopteams. 

70: Buyerquest

De Procure-to-Pay-tool van Buyerquest is een eenvoudige connectie die jouw inkoopactiviteiten transformeert.

Dit gebeurt met een gebruiksvriendelijke Marketplace, nauwkeurigheid en snelheid bij het verwerken van facturen en het bijhouden van uitgaven met business intelligence-tools. 

Beheer hiermee je uitgaven in realtime en maak de communicatie en samenwerking met je leveranciers makkelijker.

71: Oracle Procurement Cloud

Moderne inkoop begint met het standaardiseren, stroomlijnen en automatiseren van het source-to-pay-proces.

Met Oracle Procurement Cloud houd je je inkooporganisatie beter in de gaten waardoor je je kosten onder controle kunt houden.

Het helpt de samenwerking met je leveranciers makkelijker te maken door het delen van documenten. Een oplossing voor bedrijven van elke omvang!

72: Tradeshift Buy

Tradeshift Buy helpt je inkoopproces te vereenvoudigen. Met deze tool kun je het management van al je producten en diensten vereenvoudigen door één marktplaats te maken waar jouw werknemers kunnen kopen.

Leid je medewerkers naar de juiste producten en diensten van gecontracteerde en goedgekeurde leveranciers. 

Je kunt je team ook toegang geven tot een openbare spotmarkt om potentiële nieuwe leveranciers te ontdekken.

Tradeshift Buy is gemakkelijk voor leveranciers en je krijgt gestructureerde gegevens die vrije-vormverzoeken verminderen en een betere realtime zichtbaarheid van uitgaven opleveren.

73: Oracle NetSuite

Het plannen van je integrale ketenbeheer is een toegewijd proces. Je brengt vraag en aanbod in evenwicht op een manier waarmee jouw webshop de juiste combinatie van kostenbeheersing, doorlooptijden en serviceniveau biedt.

NetSuite maakt gebruik van geavanceerd voorraadbeheer en technieken voor demand planning om je te helpen de juiste beslissingen te nemen en je tijdige leveringstatistieken te verhogen.

Het is niet alleen een fijne tool om al je bedrijfsprocessen op elkaar af te stemmen, er kunnen ook handige SuiteApps geïntegreerd worden die het je nog makkelijker maken.

74: Da Vinci

Da Vinci is de Supply Chain Management (SCM)-oplossing van Wolin Design Group en kan zowel op de cloud als on-premise worden uitgevoerd.

De tool is ontworpen voor kleine tot middelgrote webshops en groothandelsbedrijven met veeleisende magazijn-, leverings- en transportbehoeften. 

Da Vinci biedt functies voor verschillende behoeften op het gebied van integraal ketenbeheer-management. Denk aan het scannen van barcodes, pick & pack, wave processing, slimme verpakkingen, rapportage, werfbeheer, LTL/FTL-ondersteuning en meer.
Dropshipping tools ecommerce

Dropshipping, warehousing & fulfilment

75: Oberlo

Wil je snel producten vinden om naar je Shopify-winkel te dropshippen? Oberlo is een geweldige tool waarmee je producten kunt vinden, aan je webshop kunt toevoegen en ze rechtstreeks naar je klanten kunt verzenden.

Je kunt ervoor kiezen om je Shopify-winkel rechtstreeks met AliExpress te verbinden of je kunt Orberlo’s eigen geverifieerde dropshipping-leveranciers gebruiken.

76: Inventory Source

Voorkom dat je je klanten moet vertellen dat je producten niet op voorraad zijn. Inventory Source helpt bij je voorraadbeheer, het automatisch synchroniseren van je voorraad en het bijwerken van je website.

De tool helpt ook door het integreren van bestel- en tracking functies. Gebruik Inventory Source om je webshop te koppelen aan meer dan 100 dropshipping bedrijven, zodat je snel je voorraad bij kunt bijhouden. 

77: TradeGecko

Opgericht door een voormalige kledingwinkel, kan deze tool je helpen de backend van je winkelproces gemakkelijk te maken.

TradeGecko helpt je bij het aanpakken van taken zoals voorraadbeheer, ordersynchronisatie, productbundeling en het uitvoeren van rapporten.

Vergeet de spreadsheets (en de bijbehorende hoofdpijn) die je gebruikt om de voorraad bij te houden en vermijd oversells met deze oplossing.

78: Picqer

Picqer is een magazijnsoftware speciaal voor webshops. De software helpt je met jouw hele magazijnproces: van slim inkopen en voorraadbeheer, tot het verwerken en verzenden van je bestellingen. Picqer is er voor zowel grote als kleine webshops.

79: Fishbowl Warehouse

Fishbowl Warehouse is een betaalbare oplossing voor voorraadbeheer voor kleine en middelgrote webshops.

Het biedt geavanceerde functies voor het beheren van meerdere magazijnen, het instellen van punten voor automatisch re-orders, het genereren van barcodes en meer.

80: Mobe3

Mobe3 is een cloud-gebaseerde software voor magazijnbeheer voor warehouses van middelgrote en grote ondernemingen.

Een belangrijk kenmerk is onder meer een kunstmatige intelligentielaag die de processen van batchpicking en taakverdeling beoordeelt. 

Maar Mobe3 heeft ook een intuïtief ontworpen interface die dagelijkse processen stroomlijnt en gebruikerservaringen maximaliseert.

81: Anchanto

Anchanto biedt e-commerce software voor magazijnbeheer voor e-commerce verkopers, merken en warehousing & fulfilment-serviceproviders.

De software wordt gebruikt door grote spelers zoals Nestle, L’OREAL, Luxasia, GreatDeals en Garnier. 

Met Anchanto e-commerce kunnen bedrijven activiteiten zoals opslag, catalogus, prijzen, logistiek en verzending beheren.

Je kunt het meteen integreren met meer dan 41 e-commerce marktplaatsen en platforms en hebt 24/7 toegang tot inventaris, bestellingen en klantgegevens.

82: Orderhive

Order management kan grote ravage aanrichten, vooral als je snel en krachtig groeit. Orderhive is een cloud-gebaseerd orderbeheersysteem dat is ontworpen voor elk bedrijf, van mkb tot distributeurs. 

Met Orderhive kun je bestellingen, voorraad en verzendingen via alle online verkoopkanalen volgen en teamprestaties analyseren.

Bovendien blijf je up-to-date met het systeem en geeft het gebruikers realtime updates over hun bedrijf via een rapportage- en analysefunctie. 

Gebruikers kunnen ook klantinformatie opslaan voor toekomstig marketinggebruik, inkooporders samenstellen, dropshipping en 3PL-bestellingen uitvoeren, facturen maken en betalingen volgen.

83: Sendcloud

Het verwerken en verzenden van bestellingen is één van de meest tijdrovende en duurste onderdelen van een webshop. Onze oprichters Rob, Bas & Sabi hebben dit zelf ervaren en besloten Sendcloud op te richten.

Dankzij de integratie met Sendcloud kun je eenvoudig elke webshop of marktplaats connecten met meerdere vervoerders zoals DHL, Bpost, DPD, UPS en GLS.

Hierdoor kun je verschillende verzendopties bieden, makkelijk picken en packen, automatisch track & trace-notificaties sturen in je eigen huisstijl en retouren klantvriendelijk afhandelen!

Marketplace & multichannel

84: SellerApp

Ontdek je best verkopende Amazon producten met de geavanceerde productintelligentie-functie van SellerApp.

Bekijk de producten en niches met het hoogste potentieel en de minste concurrentie. Je krijgt onmiddellijk productgegevens en inzichten, betrouwbare gegevensstatistieken en deskundige ondersteuning voor de producten die je in je Amazon webshop gaat verkopen.

85: Sellics

Sellics is een alles-in-één software om Amazon verkopers te helpen meer organisch verkeer te genereren, PPC-campagnes te automatiseren, winst te volgen en meer.

Deze tool werkt perfect voor het beheren van Seller Central, Seller Vendor en voor bureaus die administreren aan leveranciers en verkopers.

86: Seller Dynamics

Met de multi-channel software van Seller Dynamic kun je je webshop eenvoudig verbinden met alle grote marktplaatsen, zodat je alles vanaf één plek kunt beheren.

Selecteer de markten waarin je verkoopt, stel je voorraadniveaus in en bepaal je prijs- en uitvoeringsopties.

Vervolgens kun je je voorraad uploaden in al je geïntegreerde markten en winkels, waarbij je de prijzen, verkopen en voorraadniveaus automatisch beheert op alle platforms.

87: Linnworks

Verkoop je op Amazon of een andere marktplaats? Of ben je van plan dat te doen? Het beheren van meerdere kanalen kan lastig zijn als niet al je processen op één plek zijn gecentraliseerd.

Met Linnworks kun je gemakkelijk in minder tijd op meerdere kanalen verkopen, dankzij de snelle integratie met honderden marktplaatsen, e-commerceplatforms en verzenddiensten-integraties.

88: Sellbrite

Sellbrite kan je helpen met multi-channel listing en voorraadbeheer. Het is een hulpmiddel voor verkopers van elke omvang.

De tool helpt je bij het weergeven en verkopen van producten via meerdere verkoopkanalen, het beheren en synchroniseren van voorraad, het beheren en uitvoeren van bestellingen. 

89: ProfitGuru

Als je op Amazon verkoopt, maar moeite hebt om Amazons FBA-kosten te berekenen, kan ProfitGuru een handig hulpmiddel zijn.

De gratis tool is ontworpen om Amazon-verkopers te helpen bij het efficiënt bepalen van vergoedingen en winst voor individuele Amazon ASIN’s.

Het is vooral handig om te bepalen of een product de moeite waard is om te onderzoeken voordat je een bestelling plaatst bij een leverancier.

Bovendien biedt de Amazon FBA-calculator gegevens voor productonderzoek, waaronder de prijsgeschiedenis, verkoopgeschiedenis en geschatte maandelijkse verkopen.
Beste ecommerce tools

Project management & administratie

90: Tickspot

TickSpot is een tijdmanagement software die helpt om je projecten efficiënt te laten verlopen.

Gebruikers kunnen de tijd die aan elke taak wordt besteed volgen, notities maken en wisselen tussen meerdere timers.

Als je werknemers TickSpot goed gebruiken kun je gemakkelijk evalueren hoe lang het duurt om taken uit te voeren. Met dit gegeven kun je de efficiëntie verhogen. 

91: Trello

Projectmanagement kan één van de moeilijkste onderdelen van een business zijn. Er zijn daarom vele projectmanagement tools. 

Met de borden, lijsten en kaarten van Trello kun je je projecten plannen en organiseren.  Eén van de sterke punten van Trello is het digitale kanban-bord. 

Een fijne extra is Trello’s Butler, om vervelende taken uit je takenlijsten te verwijderen met op regels gebaseerde triggers, aangepaste kaart- en bordknoppen en kalender- en deadline opdrachten. 

92: Asana

Asana is ook een tool voor projectbeheer, die zorgt dat je taken en projecten als één team op elkaar af kunt stemmen, waardoor je efficiënt kunt werken.

Creëer verschillende taken voor elk teamlid, maak plannen, markeer projecten en taken als voltooid, wijs specifieke taken toe aan teamleden, en nog veel meer.

93: Slack

Ben je het zat om eindeloze e-mails naar je team te sturen, zelfs voor de kleinste dingen? Slack kan e-mails vervangen door een instant messaging-systeem voor je team, waarbij alle communicatie in één app wordt gecombineerd.

Of maak kanalen of groepen en nodig meerdere gebruikers uit om vrij samen te werken op één plek. Met zowel desktop- als mobiele versie is Slack een geweldige oplossing voor samenwerking.

94: Jira

Jira is een flexibele projectbeheersoftware die vooral door ontwikkelingsteams wordt gebruikt om software te plannen, volgen en vrijgeven.

Met Jira kun je stories maken, sprints plannen, issues volgen en up-to-date releases verzenden. Maar je kunt ook rapporten maken die je helpen met efficiënte workflows. 

95: Rocket.Chat

Rocket.Chat is een open source-platform voor teamsamenwerking en communicatie met live chat, video- en audioconferenties, bestandsdeling, berichtvertaling en meer.

Met deze tool kunnen teams of individuen met elkaar communiceren in groeps- of één-op-één-gesprekken. Hierdoor kunnen gebruikers kanalen en gesprekken creëren voor samenwerking.
Beste tools team

Administratie & overige

96: Xero

Houd je administratie op orde met deze tool voor online boekhouding. Xero is geweldig voor kleine bedrijven die hun online boekhouding willen organiseren.

Deze tool biedt in realtime inzicht in de cashflow van online retailers en heeft fijne extra’s zoals het maken van online facturen in slechts een paar klikken.

97: Moneybird

Vooral voor beginnende retailers kan de administratie een knelpunt zijn. Moneybird is misschien wel het makkelijkste boekhoudprogramma wat we kennen.

Met Moneybird kun je makkelijk factureren, documenten en bonnetjes verwerken en je belastingaangifte doen. Inkomende betalingen worden automatisch gekoppeld aan uitstaande facturen.

98: Zapier

Met Zapier verbind je verschillende apps om je workflow te verbeteren en de zaken gaande te houden. Deze tool is als het ware een doorgeefluik voor verschillende diensten.

Denk aan het automatiseren van het volgen van je klanten tot het bijwerken van een spreadsheet met nieuwe aankopen.

Het is een krachtig hulpmiddel waarmee je verschillende processen kunt stroomlijnen naarmate je webshop groeit.

99: Exact Online

Exact Online biedt cloud-bedrijfssoftware, specifiek voor het mkb en hun accountants. Exact maakt het voor zowel jou als je accountant gemakkelijk om je financiële status bij te houden.

Bovendien kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van hun ERP- en bedrijfsproces oplossingen.

100: TaxJar

Heb je ook zo’n hekel aan spreadsheets met honderden berekeningen? Voor het berekenen van belasting kun je TaxJar gebruiken om dit proces te automatiseren.

Bespaar tijd op deze vervelende administratieve taak en gebruik je energie om andere delen van je webshop te blijven verbeteren.

101: Signifyd

Fraude en chargebacks kunnen een probleem zijn voor elke webshop en het kan je groei echt remmen.

Met Signifyd kun je fraude en chargebacks zelf beheren of de taak uitbesteden aan een team van Signifyd. Zij controleren dan je bestellingen en beheren fraudezaken voor je.

102: App Sumo

Een zeer waardevolle tool die we niet mogen vergeten in deze bizar lange lijst, is App Sumo. Hiermee hoef je nooit meer de hoofdprijs te betalen voor de tools die je zoekt.

Wat je workflow ook is, App Sumo heeft verschillende aanbiedingen voor veel tools, wat betekent dat er altijd een geschikte deal is. 

Boekhouding webshop tool

Wat zijn jouw favoriete tools? 

We hopen dat deze bizar lange lijst van de 101 beste e-commerce tools je inspiratie heeft gegeven om jouw webshop naar het volgende level te tillen!

Staat jouw favoriete tool er niet bij? Laat dan gerust een reactie achter om ons te vertellen wat jouw favoriete software is. En gebruik je één van deze tools? Laat ons vooral weten wat je ervan vindt.

Leave a Reply