Skip to main content

66% van de klanten haakt af in de checkout als er te weinig verzendopties zijn. Mocht een consument dan toch een order plaatsen, dan blijkt dat maar liefst 8-10% van de eerste afleverpogingen wordt gemist.

Wist je dat pakketjes die niet bij de eerste bezorgpoging afgeleverd kunnen worden jaarlijks zo’n 749 miljoen euro kosten

Nogal frustrerend dus en de grootste oplossing wordt nog vaak vergeten: flexibele bezorgopties in je checkout, waaronder verzenden naar afhaalpunten.

We vertellen je in dit artikel waarom verzenden naar een afhaalpunt een aantrekkelijke bezorgoptie is voor jou en je klant. Én hoe je dat eenvoudig kunt aanbieden met verschillende vervoerders. 

Waarom flexibele bezorgopties belangrijker zijn dan ooit

De ontwikkelingen in e-commerce logistiek gaan altijd door. Deze zijn onder andere afhankelijk van consumentenverwachtingen.

Het verschilt per persoon en moment welke bezorgoptie je klant het liefst wil kiezen. Keuze in de checkout is daarom van groot belang.

Niet alleen omdat 66% van de consumenten de checkout verlaat door te weinig bezorgopties, maar ook om gemiste afleverpogingen te voorkomen. 

72% van de klanten vindt het daarnaast belangrijk om zelf te kiezen welke vervoerder het pakket levert. Redenen daarvoor zijn onder andere:

  • Een ervaring bij een eerdere levering: die heel positief was of juist negatief. In beide gevallen zal het wat betekenen voor de keuze van de klant.
  • Bekendheid met de vervoerder: mensen geven een voor hen waardevol pakket liever in handen van een bedrijf dat ze kennen.

Als je meerdere vervoerders aanbiedt, is de kans veel groter dat daar de vervoerder tussen zit die de klant vertrouwt. Wanneer de klant daarna ook super tevreden is over de bezorging, kan je levering niet meer stuk.

De voordelen van afhaalpunten op een rij

De populariteit van afhaalpunten groeit nog altijd en dat is niet gek. Een pakket verzenden naar een afhaalpunt heeft één groot voordeel, voor zowel de verzender als de ontvanger: de afleverkans is altijd 100%.

Meer argumenten heb je niet nodig zou je zeggen? Maar er horen nog meer voordelen bij het verzenden van je pakket naar een afhaalpunt:

  • Gemak: het pakket kan ten alle tijden worden geleverd. Ongeduldig wachten tot het pakket binnen is of een boodschap doen uitstellen omdat de bezorger langskomt, is niet meer nodig. Er komt automatisch een melding binnen wanneer een pakket klaarligt bij het afhaalpunt.
  • Kosten: leveren aan verschillende adressen kost meer tijd en geld dan in één keer 50 pakketten bezorgen bij een afhaalpunt. Steeds vaker kost thuisbezorging daarom meer dan bezorging bij een afhaalpunt.
  • Groen: minder ritjes naar losse adressen betekent ook minder CO2-uitstoot. Verzenden naar een afhaalpunt is dus vriendelijker voor het milieu, dan een pakket thuis laten bezorgen. 

Waarom er niet altijd voor een afhaalpunt wordt gekozen 

Zoveel voordelen, dus waarom zijn er überhaupt nog mensen die hun pakket thuis laten bezorgen? Nou, er zijn nog een paar punten die daar op dit moment aan bijdragen:

  • Onbekendheid: wanneer jij als online retailer de optie niet aanbiedt, weten je klanten nooit dat het mogelijk is om een pakket in de buurt te laten bezorgen. 
  • Dekking: in sommige landelijke gebieden is nog niet overal een afhaalpunt in de buurt. Dan kan thuis bezorgen juist weer extra tijd en (benzine)kosten schelen.
  • Verschillende afhaalpunten: veel afhaalpunten zijn exclusief toegewezen aan één vervoerder. Dat betekent in de praktijk dat pakketten soms bij een ander afhaalpunt opgehaald moeten worden, afhankelijk van de vervoerder. De klant ervaart dit niet altijd als handig.
  • Openingstijden: minder ruime openingstijden van de afhaalpunten worden ook als een belemmering ervaren. Dit is niet handig voor de levering van bijvoorbeeld versproducten.

Verzenden naar afhaalpunten via Sendcloud

Verzenden naar bpost, DHL, DPD en UPS afhaalpunten

Het is afhankelijk van de vervoerder die je kiest, welke voordelen en voorwaarden er gelden voor het verzenden naar afhaalpunten. We sommen ze voor je op! 

Verzenden naar bpost parcel lockers & afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een bpost parcel locker of afhaalpunt? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: bpost heeft meer dan 2300 postkantoren en postpunten waar pakketten afgehaald kunnen worden.
  • Flexibele openingsuren: de locaties waar  bpost zendingen afgehaald kunnen worden, zijn vaak langer open dan de meeste winkels.
  • Afmeting en gewicht: bij een postkantoor of postpunt geldt: max. lengte 150cm & gordelomvang (1xL + 2xH + 2xB) is max. 300cm en voor een pakjesautomaat geldt: 42 x 31 x 58 cm.

Verzenden naar DHL afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een DHL service point? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: DHL heeft in België 1.250 service points waar pakketten afgehaald kunnen worden.
  • Ruime openingstijden: de locaties waar DHL-pakketten afgehaald kunnen worden, zijn vaak langer open dan de meeste winkels. Bijvoorbeeld tankstations en andere winkels die zich niet aan ‘standaard’ winkeltijden houden.
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een DHL service point mag maximaal 150cm lang zijn en een max. gordelomvang van 300cm hebben (1xL + 2xB + 2xH) en 30kg wegen.

Verzenden naar DPD afhaalpunten

Wil je een pakket verzenden naar een DPD Pick Up Point? Dan kun je hiermee rekening houden:

  • Dekking: via de Pick Up Finder vindt je klant snel een DPD-afhaalpunt in de buurt.
  • Beschikbaar in heel Europa: DPD-afhaalpunten zijn beschikbaar in heel Europa, waardoor je ook internationale klanten een afhaalpunt kunt laten kiezen.
  • Afmeting en gewicht: een pakket dat je verstuurt naar een DPD Pick Up Point mag een maximale gordelomvang hebben van 300 cm (1xL + 2xB + 2xH), max 175 cm lang zijn en max 20 kg wegen.

ViaTim-banner

Verzenden naar afhaalpunten via Sendcloud

Via Sendcloud is het met een simpele instelling mogelijk om afhaalpunten te integreren in je checkout.

Naast thuislevering en eventueel avondlevering kun je daarmee ook afhaalpunten van verschillende vervoerders aanbieden.

Zo is er voor bijna elke klant vlak om de hoek een afhaalpunt beschikbaar. Heb je zelf nog geen of maar één contract met een vervoerder? Geen probleem, dan kun je ook gebruikmaken van de Sendcloud kortingstarieven met andere vervoerders.

De afhaalpuntkiezer is beschikbaar via onze API voor een custom integratie & voor alle populaire shopsystemen zoals:

  • WooCommerce
  • Shopify
  • PrestaShop
  • Lightspeed
  • Magento 1
Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo