Skip to main content

In 2020 hebben Belgen massaal online aankopen gedaan. Uit het jaarlijkse marktonderzoek van BeCommerce en adviesbureau GfK blijkt dat er vorig jaar zo’n 127 miljoen keer iets via het internet is aangekocht. De trend van online shoppen zet zich dit jaar alleen maar voort, maar ook de verwachtingen van klanten stijgen. Snelle leveringen, verschillende verzendopties, makkelijke retours,… zijn allemaal onderdeel geworden van het nieuwe normaal. Wil je aan die verwachtingen voldoen? Dan is verzenden via een pakjesautomaat een goede optie om toe te voegen aan jouw verzendopties. 

In dit artikel leggen we alles uit over verzenden naar een pakjesautomaat. Je leest onder andere over: 

Combineer verschillende verzendopties in één tool, ook voor je zendingen aan een pakjesautomaat. Probeer Sendcloud nu gratis 🚀

Wat is een pakjesautomaat? 

Een pakjesautomaat is eigenlijk een grote kast vol lockers. De vervoerder zorgt ervoor dat het pakje in een locker wordt geleverd. Er wordt dan een sms of e-mail gestuurd naar de besteller waarin staat dat het pakje beschikbaar is. Met een unieke QR-code kan die persoon de juiste locker openen en het pakje meenemen.

Niet alleen leveringen kunnen via deze pakjesautomaten verlopen, maar ook retourneren gaat op dezelfde manier. 

Verzenden naar een pakjesautomaat: wat zijn de voordelen?

Een goede klantenervaring 

Wanneer shoppers in jouw webwinkel iets hebben besteld, willen ze uiteraard zo snel mogelijk hun pakje ontvangen. Maar voor wie niet de hele dag thuis is, is thuislevering niet altijd interessant. Een pakje gemist? Dat betekent dikwijls ’s avonds nog bij de buren gaan aankloppen. Vervelend.

Ook afhaalpunten zijn voor veel mensen vaak geen optie: ze moeten immers maken dat ze er nog voor sluitingstijd geraken. Een race tegen de klok!

Geef je de optie voor levering in een pakjesautomaat, dan moeten jouw klanten zich niet haasten of in wachtrijen gaan staan van een afhaalpunt. Ze kunnen gewoon hun pakje afhalen op de dag en het uur dat ze wensen, en krijgen hiervoor zelfs vijf dagen of langer – afhankelijk van de verdeler – 24u/dag de tijd. Waar ze willen, wanneer ze willen.

Door deze flexibele optie toe te voegen aan jouw checkout, verbeter je de klantenervaring, verhoog je de klantentevredenheid en ook jouw conversie.

Geld besparen

Leveren op meerdere adressen kost uiteraard meer tijd en geld dan in één keer op één plek meerdere pakketjes af te leveren. Je kan dus zowel voor jou als de klant de leveringskost drukken door naar een pakjesautomaat te sturen.

Ben je een kleinere online handelaar en zijn jouw klanten vaak mensen uit de buurt? Dan kan je zelf ook de bestelling naar de pakjesautomaat brengen. Op die manier spaar je op koerierskosten helemaal uit en zijn jouw klanten snel bediend!

Goed voor het milieu

De pakjesautomaat zorgt ervoor dat koeriers meerdere pakjes op één plek kunnen afleveren. Ze kunnen de pakjesstroom beter organiseren, moeten minder van hot naar her rijden en dus ook minder vaak stoppen. Met andere woorden: het is goed voor het milieu.

Consumenten staan steeds vaker stil bij de milieuproblematiek en letten er voor een aankoop steeds vaker op of het bedrijf in kwestie hier ook mee bezig is. De pakjesautomaat aanbieden als verzendoptie is voor vele consumenten ongetwijfeld een mooi teken dat je als webshop bewust omspringt met dit maatschappelijk issue. 

Verzenden naar pakjesautomaat: de verzendopties

Voor het verzenden naar een pakjesautomaat heb je verschillende verzendopties. Die belangrijkste verzendopties hebben we hieronder verder voor je uitgewerkt.

Pakjesautomaat bpost

Bpost heeft z’n eigen pakjesautomaten die vooral nabij drukke knooppunten te vinden zijn — denk aan stations en winkelcentra. Het postbedrijf zet al jaren in op pakjesautomaten en laat ook andere koeriers, zoals DHL bijvoorbeeld, toe om pakketten te leveren in de pakjesautomaten van bpost. Enkele jaren lang deed het bedrijf dat onder de noemer van de pakjesautomaat Cubee, maar vorig jaar besloot bpost om het meer to the point te houden en z’n pakjesautomaten om te dopen tot de ‘Pakjesautomaat van bpost’.

Eenvoudige naam, eenvoudig systeem. Iedereen kan een pakje verzenden via bpost en daarbij de optie ‘Pakjesautomaat’ selecteren door een verzendetiket aan te maken op de website. Maar webshops kunnen ook verbinding maken met de Shipping Manager van bpost waardoor meteen alle leveropties van bpost worden aangeboden bij de check-out, waaronder dus ook de mogelijkheid om te laten leveren in een Pakjesautomaat. Klanten duiden deze optie aan en selecteren vervolgens de Pakjesautomaat van hun keuze. Door deze rechtstreekse verbinding met bpost kan jij ook makkelijk verzend- en retouretiketten aanmaken en de levertijden van bpost meedelen aan de klant.

Zo verzend je naar de Pakjesautomaat van bpost: 

  • Maak een verzendlabel aan, kleef het op het pakje
  • Laat de bestelling ophalen of geef het af in een postpunt.
  • Zorg dat het pakje voldoet aan deze maximumafmetingen: 42 x 31 x 58 cm.
  • Het pakje mag maximum 30 kg wegen.
  • De klant krijgt vijf dagen de tijd om het pakje op te halen.

Bpost houdt jouw klant op de hoogte van de levering van het pakje. Binnen België kan het pakje al de volgende werkdag geleverd worden aan jouw klant. Ook jij krijgt een tracker voor al jouw verzonden pakketten. Je betaalt maandelijkse op basis van het aantal verzonden pakketten.

pakjesautomaat bpost

Bringme Box 

De Pakjesautomaat van bpost is ongetwijfeld de bekendste in ons land. Maar in heel wat kantoorgebouwen, en ook steeds vaker op openbare plaatsen, wordt de Bringme Box populair. Ook hier legt de koerier dus het pakje in een locker die enkel met een unieke code kan worden geopend. De Bringme Box tekent als het ware voor ontvangst en brengt de besteller op de hoogte van de beschikbaarheid van het pakje.

In tegenstelling tot de Pakjesautomaat van bpost, waar pakjes vijf dagen beschikbaar zijn in de locker, blijft het pakje in de Bringme Box liggen tot de besteller het komt oppikken. Jouw klanten hoeven zich dus geen zorgen te maken dat het pakje na een bepaalde tijd automatisch teruggestuurd wordt. Ze krijgen wél dagelijks een automatische herinnering dat hun pakje klaarligt. 

Voor jouw klanten werkt de Bringme Box zo:

  • Ze zetten bij bestelling voor hun naam ‘Bringme’ om aan de koerierdienst duidelijk te maken dat ze in deze pakjesautomaat moeten leveren. 
  • Ze geven vervolgens het adres op waar de Bringme Box staat. Vanuit de Bringme App kunnen ze makkelijk een locatie vinden en er verbinding mee maken. Als factuuradres geven ze hun thuisadres op.
  • Ze ontvangen een melding in de Bringme App van zodra het pakje in de Bringme Box ligt.

Om het klanten makkelijker te maken, kan je jouw webwinkel ook verbinden met het Bringme Network. Op die manier kunnen klanten de optie ‘Afleveren in een Bringme Box’ selecteren en vervolgens heel snel de pakjesautomaat vinden waar zij mee verbonden zijn. Je kan hiervoor een vrijblijvende offerte aanvragen bij Bringme. 

Shoppers moeten zich wel op voorhand registreren als Bringme-gebruiker en verbinding maken met een Bringme Box om in deze pakjesautomaat iets te laten leveren. Elke koerier en leverancier kan leveren in een Bringme Box.

bringme box

Retourneren via een pakjesautomaat

Oké, je begrijpt het: verzenden naar een pakjesautomaat is best wel eenvoudig. Maar hoe zit dat precies met het retourneren van een zending? Je klanten kunnen net zo gemakkelijk een pakje retourneren via de pakjesautomaat.

De klant kleeft een retoursticker van jou of de koerier op z’n pakje en brengt het naar de pakjesautomaat. Met de QR – of barcode op de retoursticker kan de klant een locker openen en het pakje erin leggen. De koerier zal het pakje uit de locker halen en op zijn beurt aan jou bezorgen. 

Alternatieven voor de pakjesautomaat

Niet meteen overtuigd van de pakjesautomaat? Er zijn nog steeds genoeg alternatieven die je kan aanbieden aan klanten. Afhaalpunten blijven daarbij een erg populaire optie. Hoewel klanten dan wel rekening moeten houden met openingsuren — afhaalpunten zijn immers vaak supermarkten of krantenwinkels —, toch biedt het heel wat dezelfde voordelen als de pakjesautomaat, zowel voor jou als voor de klant: 

  • Klanten moeten niet thuis wachten op het pakje 
  • Meerdere pakketten afleveren op één plek (tijd en geld uitgespaard!)
  • Minder ritten, minder CO2 

Bekende koeriers als bpost, DHL en UPS, bijvoorbeeld, geven de optie om het pakje af te leveren op een afhaalpunt. Bij de afrekening kan je klanten de mogelijkheid bieden om hun dichtstbijzijnde afhaalpunt van een bepaalde koerier te selecteren. Maar koeriers maken het ook mogelijk aan jouw klanten om aan te geven of ze het pakje op een andere veilige plek willen laten leveren. Een speciale brievenbus, achter een hekje, onder een carport of aan de buurvrouw, bijvoorbeeld. Op die manier krijgen jouw klanten hun pakje toch nog op de manier dat zij het wensen!

Verzenden naar een pakjesautomaat met Sendcloud: snel en foutloos 

Verzenden naar een pakjesautomaat met Sendcloud

Wil je het jezelf pas écht gemakkelijk maken, dan is Sendcloud de juiste partner om je te helpen bij het verzenden van jouw bestellingen. De alles-in-een verzendsoftware van Sendcloud zorgt ervoor dat je snel en flexibel bestellingen kan verwerken. Je kan vanuit één en hetzelfde systeem verschillende bezorgopties van o.a. bpost, DHL, DPD en PostNL combineren. Je bespaart bovendien ook tijd op de verwerking en verzending van bestellingen: automatisatie is je beste vriend.

Je krijgt ook een beter inzicht in verzendingen en retouren mét alle nodige notificaties voor elke status (helemaal automatisch, uiteraard!). Door alle verzendingen via hetzelfde systeem te regelen, ongeacht de koerier of optie, en in grote mate het proces te automatiseren, vermijd je veelgemaakte fouten. Retouren afhandelen veel gedoe? Nu niet meer, dus. Als kers op de taart kan je jouw track & trace-omgeving aanpassen aan jouw huisstijl. Zo geef je jouw klanten overal en op elk moment de beste ervaring van jouw merk mee. 

Meer lezen? Check ook ons artikel over e-commerce logistiek!

Senna Cobben

Senna Cobben

Senna is werkzaam als e-commerce specialist bij Sendcloud. Na jarenlange ervaring als Customer Service medewerkster weet zij maar al te goed met welke uitdagingen online retailers dagelijks te maken krijgen. Door haar kennis te delen via relevante content helpt zij online retailers graag hun e-commerce verzendproces te optimaliseren!

Leave a Reply