Skip to main content

Tijdens het einde van het jaar gaan er tot wel drie keer zoveel pakketten over de band dan normaal. Zorg er daarom voor dat pakketten op tijd worden meegegeven aan vervoerders om te voorkomen dat je klanten zonder cadeaus zitten tijdens de feestdagen.

Het is daarbij ook belangrijk om rekening te houden met gewijzigde levertijden van vervoerders. Je wilt tenslotte dat ook je e-commerce logistiek soepel verloopt.

We zitten daarom de levertijden en deadlines voor 2021 voor je op een rij. Bekijk wanneer bpost, DHL, DPD en UPS leveren en kom succesvol de feestdagen door!

Gewijzigde levertijden bpost, DHL, DPD & UPS tijdens de feestdagen van 2021

Singles Day, Black Friday en Cyber Monday én de kertsdagen komen weer steeds dichterbij. Het is belangrijk om tijdens het najaar rekening te houden met de feestdagen. Tijdens Sinterklaas en Kerst kun je namelijk te maken krijgen met gewijzigde levertijden.

Daarom zetten we hieronder de levertijden van onze aangesloten vervoerders bpost, DHL, DPD en UPS op een rij. Zo kun je hier niet alleen zelf rekening mee houden, maar ook je klanten tijdig informeren. Want ook dat vervoerders onder druk staan speelt mee. 

Aangepaste levertijden bpost tijdens de feestdagen

Bpost levertijden feestdagen 2020

  • Allerheiligen (maandag 1 november): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Wapenstilstand (donderdag 11 november): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Kerst (zaterdag 25 december en zondag 26 december): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (vrijdag 31 december): geen avondbezorging, pick-up tot 15.00 uur
  • Nieuwjaarsdag (zaterdag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Aangepaste levertijden DHL tijdens de feestdagen

DHL levertijden feestdagen

  • Allerheiligen (maandag 1 november): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Wapenstilstand (donderdag 11 november): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Kerstavond (vrijdag 24 december): bezorging tot 15.00 uur, pick-up tot 14.00 uur
  • Kerst (zaterdag 25 en zondag 26 december): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (vrijdag 31 december): bezorging tot 15.00 uur, pick-up tot 14.00 uur
  • Nieuwjaarsdag (zaterdag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Aangepaste levertijden DPD tijdens de feestdagen

DPD levertijden feestdagen 2020

  • Allerheiligen (maandag 1 november): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Wapenstilstand (donderdag 11 november): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Kerstavond (vrijdag 24 december): geen avondbezorging, pick-up tot 15.00 uur
  • Kerst (zaterdag 25 en zondag 26 december): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (vrijdag 31 december): geen avondbezorging, pick-up tot 15.00 uur
  • Nieuwjaarsdag (zaterdag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Aangepaste levertijden UPS tijdens de feestdagen

UPS feestdagen levertijden

  • Allerheiligen (maandag 1 november): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Wapenstilstand (donderdag 11 november): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Kerstavond (vrijdag 24 december): aanlevering tot 15.00 uur, pick-up tot 14.30 uur, bezorging tot 15.00 uur
  • Kerst (zaterdag 25 en zondag 26 december): aanlevering, pick-up en bezorging niet mogelijk
  • Oudjaarsdag (vrijdag 31 december): aanlevering tot 15.00 uur, pick-up tot 14.30 uur, bezorging tot 15.00 uur
  • Nieuwjaarsdag (zaterdag 1 januari): sortering, pick-up en bezorging niet mogelijk

Uiterlijke besteldatum & cut-off tijd voor tijdige levering

Dankzij de bovenstaande opsomming per vervoerder wordt duidelijk tot wanneer je klanten uiterlijk kunnen bestellen, om de bestelling op tijd te ontvangen.

Sinterklaasavond

Dit jaar valt Sinterklaasavond op maandag 6 december. Afhankelijk van de vervoerder en verzendmethode waarmee je verzendt, kunnen jouw pakketten wel of niet geleverd worden op maandag 6 december. Houd hier rekening mee in de communicatie naar je klanten.

Houd ook rekening met het feit dat, vanwege de drukte, pakketten te laat aankomen. Het laatste dat je wil is dat kinderen geen cadeautjes kunnen uitpakken op pakjesavond.

Om Sinterklaascadeaus op tijd te laten leveren voor pakjesavond, kun je het beste een uiterlijke besteldatum van 2 december communiceren naar je klant. Uiteraard kunnen je pakketten op 3 en 4 december ook nog verwerken, maar dan wordt het op maandag 6 december wel extra druk.

Kerstmis

Om kerstcadeaus op tijd te leveren, kun je het best een uiterlijke besteldatum van dinsdag 21 december communiceren, zodat pakketten op woensdag 22 december geleverd kunnen worden. Wordt het later dan wordt het riskant. Pakketten kunnen dan nog op donderdag 23 en op vrijdag 24 december geleverd worden, maar dit zijn de drukste dagen van het jaar. De kans dat er pakketten vertraagd zijn wordt dan al groot.

Voor 25 en 26 december geldt dat er bij geen enkele vervoerder pick-up, aanlevering bij parcelshops en bezorging mogelijk is.

Pakketten die je niet op tijd aflevert, worden vanaf 27 december bij je klant bezorgd.

Oud & Nieuw

Om bestellingen voor de jaarwisseling te kunnen laten leveren, geldt over het algemeen een uiterlijke besteldatum van 28 december. 

Bij veel vervoerders is een pick-up op 31 december al niet mogelijk. Op 1 januari vindt er door geen enkele vervoerder pick-up of bezorging plaats.

Opgehaalde pakketten van 31 december worden dus vanaf 2 januari geleverd.

Tips om succesvol te verzenden tijdens de feestdagen

Met betrekking tot de uiterste besteldatum, cut-off tijd en het verzenden van pakketten tijdens de feestdagen in het algemeen, delen we graag nog een aantal tips:

  • Om te zorgen dat pakketten op tijd geleverd worden, is het belangrijk dat klanten al op tijd bestellen. Communiceer dus duidelijk de uiterlijke dag en tijd dat klanten kunnen bestellen. Bijvoorbeeld met een banner op de homepage en productpagina’s, een pop-up, je FAQ pagina en via social media.
  • Met afhaalpunten is de aflevergarantie bij een eerste afleverpoging 100%. Voeg deze verzendoptie, desnoods tijdelijk, toe aan je checkout. Prettig voor de klant, maar daarnaast is het vaak ook goedkoper. Door gebruik te maken van afhaalpunten verlicht je bovendien het pakketnetwerk. Via Sendcloud kies je uit een groot netwerk aan afhaalpunten van o.a. DHL, DPD, Homerr, PostNL en UPS.
  • Overtuig de last minute shopper tijdelijk met same day delivery. Niets vervelender dan op feestdagen met lege handen aankomen. 29% van de consumenten is bereid voor same day delivery te betalen. Zeker rond de feestdagen willen consumenten hun bestelling snel in huis hebben en kan dit dus een waardevolle toevoeging zijn.
  • Switch tussen verschillende vervoerders bij drukte. Bereid je voor op vertragingen bij vervoerders vanwege de stijgende volumes. Zorg er daarom voor dat je altijd een of meerdere back-up verzendopties hebt waar je op terug kan vallen.
  • Je kunt je klanten ook een speciale nieuwsbrief in Kersteditie sturen. Hierin kun je vaste klanten bijvoorbeeld bedanken voor de bestellingen in 2020 en ze fijne feestdagen wensen. Uiteraard communiceer je hierin dan ook de uiterste besteldatum. Daarnaast kun je zo om begrip vragen voor de drukte. Maar geef er vooral ook een positieve draai aan, met bijvoorbeeld korting.
  • De feestdagen bieden een mooie kans om je klanten een leuke unboxing experience te bezorgen. Dit geeft de klantervaring een extra boost en zal klanten aan je merk binden. Met een beetje geluk wordt het ook nog gedeeld op social media, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan het gratis meegeven van een feestelijke verpakking of inpakpapier met jouw branding erop.
  • Doordat er zoveel pakketten over de lopende band gaan, is de kans op een beschadigd of vermist pakket helaas groter. Zorg ervoor dat je klant tevreden blijft, door snel en transparant te communiceren. Indien een pakket beschadigd of vermist raakt, stuur dan indien mogelijk direct een nieuw pakket op, zodat het hopelijk nog op tijd komt.
  • Een beschadigd of vermist pakket is niet alleen vervelend voor klanten, maar ook voor webshops. Overweeg daarom om pakketten tijdens deze drukke periode verzekerd te verzenden. Je kunt dan na de decemberdrukte een claim indienen. In de meeste gevallen (indien goed verpakt) heb je recht op een vergoeding van de vervoerder. Let op, vertraagde pakketten vallen nooit onder de verzekering!
  • Gezien er zoveel cadeaus en outfits worden besteld, neemt het aantal retouren in of direct na deze periode hoogstwaarschijnlijk ook toe. Zorg daarom dat ook je retourproces voor de feestdagen op orde is en stel het desnoods speciaal af op de decembermaand. Dat scheelt je na de feestdagen weer een hoop werk!

Tot slot: veel succes & fijne feestdagen

Helaas zorgen de huidige pakketdrukte en de gewijzigde levertijden tijdens de feestdagen soms voor wat vertraging. Zorg daarom dat je je klanten goed op de hoogte houdt van hun levering.

Gelukkig kun je met ons overzicht van de gewijzigde levertijden tijdens de feestdagen van 2021 je klanten informeren en dus zorgen dat dit goed verloopt. Wil je meerdere vervoerders kunnen combineren in deze periode? Maak dan gratis een Sendcloud account aan.

Veel succes en natuurlijk fijne feestdagen!

Senna Cobben

Senna is werkzaam als e-commerce specialist bij Sendcloud. Na jarenlange ervaring als Customer Service medewerkster weet zij maar al te goed met welke uitdagingen online retailers dagelijks te maken krijgen. Door haar kennis te delen via relevante content helpt zij online retailers graag hun e-commerce verzendproces te optimaliseren!

Leave a Reply