Tijdens het einde van het jaar gaan er tot wel drie keer zoveel pakketten over de band dan normaal. Zorg er daarom voor dat pakketten op tijd worden meegegeven aan vervoerders om te voorkomen dat je klanten zonder cadeaus zitten tijdens de feestdagen.

Het is daarbij ook belangrijk om rekening te houden met gewijzigde levertijden van vervoerders.

We zitten daarom de levertijden en deadlines voor 2019 voor je op een rij. Bekijk wanneer bpost, DHL, DPD en UPS leveren en kom succesvol de decemberdrukte door!

Gewijzigde levertijden tijdens de feestdagen van 2019

Enkele weken geleden deelden we een artikel over wat je kunt verwachten tijdens de e-commerce piek. Dat is heel wat, want ook dit jaar worden de cijfers van vorig jaar weer overtroffen.

Singles Day en Black Friday & Cyber Monday zijn inmiddels voorbij, maar Sinterklaas en Kerst komen nog. Door deze feestdagen gelden er gewijzigde levertijden en daarvan moet je op de hoogte zijn om al je pakketten tijdig bij je klanten te krijgen.

Daarom zetten we hieronder de levertijden van onze aangesloten vervoerders bpost, DHL, DPD en UPS op een rij. Zo kun je hier niet alleen zelf rekening mee houden, maar ook je klanten tijdig informeren. Want ook het tekort aan pakketbezorgers speelt mee. 

Aangepaste levertijden vervoerders België 2019

bpost – aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

BPOST

  • Dinsdag 24 dec: aanlevering en bezorging mogelijk
  • Woensdag 25 dec: geen aanlevering en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 31 dec: aanlevering en bezorging mogelijk
  • Woensdag 1 jan: geen aanlevering en bezorging mogelijk

DHL – aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

DHL

  • Dinsdag 24 dec: bezorging tot 15:00 uur, pick-up tot 14:00 uur mogelijk, aanlevering parcelshop mogelijk
  • Woensdag 25 dec: geen pick-up en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 31 dec: bezorging tot 15:00 uur, pick-up tot 14:00 uur mogelijk, aanlevering parcelshop mogelijk
  • Woensdag 1 jan: geen pick-up en bezorging mogelijk

DPD – aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

DPD

  • Dinsdag 24 dec: bezorging mogelijk, afhaling op afspraak 
  • Woensdag 25 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 31 dec: bezorging mogelijk, afhaling op afspraak 
  • Woensdag 1 jan: geen pick-up, aanlevering en bezorging mogelijk

UPS – aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

UPS

  • Dinsdag 24 dec: aanlevering mogelijk tot 14.00 uur, pick-up tot 13.30 uur en bezorging tot 15.00 uur
  • Woensdag 25 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 31 dec: aanlevering mogelijk tot 14.00 uur, pick-up tot 13.30 uur en bezorging tot 15.00 uur
  • Woensdag 1 jan: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk

Uiterlijke besteldatum & cut-off tijd voor tijdige levering

Dankzij de bovenstaande opsomming per vervoerder wordt duidelijk tot wanneer je klanten uiterlijk kunnen bestellen, om de bestelling op tijd te ontvangen.

Kerstmis

Om kerstcadeaus op tijd te leveren, dien je een uiterlijke besteldatum van 20 december te communiceren, zodat pakketten op zaterdag 21 december geleverd kunnen worden. 

Voor 25 en 26 december geldt dat er bij geen enkele vervoerder pick-up, aanlevering bij parcelshops en bezorging mogelijk is.

Pakketten die je niet op tijd aflevert, worden vanaf 27 december bij je klant bezorgd. 

Oud & Nieuw

Om bestellingen voor de jaarwisseling te kunnen laten leveren, geldt over het algemeen een uiterlijke besteldatum van 27 december. 

Bij DPD is pick-up op 31 december enkel mogelijk op afspraak en DHL biedt slechts pick-up tot 15:00 uur. Op 1 januari vindt er door geen enkele vervoerder pick-up of bezorging plaats.

Opgehaalde pakketten op 31 december worden dus vanaf 2 januari geleverd.

Tips om succesvol te verzenden in de december periode

Met betrekking tot de uiterste besteldatum, cut-off tijd en het verzenden van pakketten tijdens de feestdagen in zijn algemeenheid, delen we graag nog een aantal tips:

  • Om te zorgen dat pakketten op tijd geleverd worden, is het belangrijk dat klanten al op tijd bestellen. Communiceer dus duidelijk de uiterlijke dag en tijd dat klanten kunnen bestellen. Bijvoorbeeld met een banner op de homepage en productpagina’s, een pop-up, je FAQ pagina en via social media.
  • Je kunt je klanten ook een speciale Kerst nieuwsbrief sturen. Hierin kun je vaste klanten bijvoorbeeld bedanken voor de bestellingen in 2019 en ze fijne feestdagen wensen. Uiteraard communiceer je hierin dan ook de uiterste besteldatum. Daarnaast kun je zo om begrip vragen voor de drukte. Maar geef er vooral ook een positieve draai aan, met bijvoorbeeld korting.
  • De feestdagen bieden een mooie kans om je klanten een leuke unboxing experience te bezorgen. Dit geeft de klantervaring een extra boost en zal klanten aan je merk binden. Met een beetje geluk wordt het ook nog gedeeld op social media, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan het gratis meegeven van een feestelijke verpakking met jouw branding erop.
  • Doordat er zoveel pakketten over de lopende band gaan, is de kans op een beschadigd of vermist pakket helaas groter. Zorg ervoor dat je klant tevreden blijft, door snel en transparant te communiceren. Indien een pakket beschadigd of vermist raakt, stuur dan indien mogelijk direct een nieuw pakket op, zodat het hopelijk nog op tijd komt.
  • Een beschadigd of vermist pakket is niet alleen vervelend voor klanten, maar ook voor webshops. Overweeg daarom om pakketten tijdens deze drukke periode verzekerd te verzenden. Je kunt dan na de decemberdrukte een claim indienen. In de meeste gevallen (indien goed verpakt) heb je recht op een vergoeding van de vervoerder. Let op, vertraagde pakketten vallen nooit onder de verzekering!
  • Gezien er zoveel cadeaus en outfits worden besteld, neemt het aantal retouren in of direct na deze periode hoogstwaarschijnlijk ook toe. Zorg daarom dat ook je retourproces voor de feestdagen op orde is en stel het desnoods speciaal af op de decembermaand. Dat scheelt je na de feestdagen weer een hoop werk!

Tot slot: veel succes & fijne feestdagen

De decembermaand is een hectische periode, maar wel een waarin je veel orders kunt binnenhalen. Wist je dat sommige webshops zelfs 30% van hun jaaromzet behalen in deze periode?

Helaas zorgt de drukte en dus de toename van het aantal te verwerken pakketten soms voor wat vertraging. En je wilt nu meer dan in de rest van het jaar zorgen dat pakketten op tijd bij je klant bezorgd worden.

Gelukkig kun je met ons overzicht van de gewijzigde levertijden tijdens de feestdagen van 2019 je klanten informeren en dus zorgen dat dit goed verloopt. Wil je meerdere vervoerders kunnen combineren in deze periode? Maak dan gratis een Sendcloud account aan.

Veel succes en natuurlijk fijne feestdagen gewenst!

Leave a Reply