De feestdagen komen steeds dichterbij. In deze tijd gaan er ontzettend veel pakketten over de lopende band, zelfs tot wel drie keer meer dan normaal. Vervoerders hebben het er maar druk mee en jij waarschijnlijk ook. Het op tijd verzenden van pakketten is nu extra belangrijk, want cadeaus moeten natuurlijk wel op tijd geleverd worden. Om dit te kunnen waarmaken, zijn er een aantal zaken om op te letten. Zo gelden er gewijzigde levertijden bij vervoerders. We zetten de levertijden tijdens de feestdagen van 2018 van bpost, DHL, DPD en UPS voor je op een rij en delen tips voor verzending tijdens de feestdagen. Zo ga je goed voorbereid de decembermaand in!

Gewijzigde levertijden tijdens de feestdagen van 2018

Hieronder zetten we de levertijden van onze aangesloten vervoerders bpost, DHL, DPD en UPS op een rij. Zo kun je hier niet alleen zelf rekening mee houden, maar ook je klanten tijdig en duidelijk over informeren.

Levertijden bpost, DHL, DPD en UPS SendCloud

bpost – aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

BPOST

  • Maandag 24 dec: aanlevering en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 25 dec: geen aanlevering en bezorging mogelijk
  • Maandag 31 dec: aanlevering en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 1 jan: geen aanlevering en bezorging mogelijk

DHL – aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

DHL

  • Maandag 24 dec: bezorging tot 15:00 uur, pick-up tot 14:00 uur mogelijk, aanlevering parcelshop mogelijk
  • Dinsdag 25 dec: geen pick-up en bezorging mogelijk
  • Maandag 31 dec: bezorging tot 15:00 uur, pick-up tot 14:00 uur mogelijk, aanlevering parcelshop mogelijk
  • Dinsdag 1 jan: geen pick-up en bezorging mogelijk

DPD – aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

DPD

  • Maandag 24 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 25 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Maandag 31 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 1 jan: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk

UPS – aangepaste levertijden tijdens de feestdagen

UPS

  • Maandag 24 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 25 dec: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Maandag 31 dec: aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk
  • Dinsdag 1 jan: geen aanlevering, pick-up en bezorging mogelijk

Uiterlijke besteldatum & cut-off tijd voor tijdige levering

Communiceer duidelijk de bestel “deadlines” voor je klanten. Het laatste dat je wil is dat zij de feestdagen moeten vieren zonder cadeautjes. 

Kerstmis

Om kerstcadeaus op tijd te leveren, kun je het best een besteldatum van 22 december te communiceren. Er wordt op 24 december namelijk gewoon geleverd. Pick-up of aanlevering bij een parcelshop is bij alle vervoerders mogelijk op 24 december. Houd er wel rekening mee, dat je pakketten dan pas vanaf 26 december weer worden geleverd.

Voor 25 december geldt dat er bij geen enkele vervoerder pick-up, aanlevering en bezorging mogelijk is. 

Oud & Nieuw

Om bestellingen voor de jaarwisseling te kunnen laten leveren, geldt over het algemeen een uiterlijke besteldatum van 29 december, omdat de meeste vervoerders gewoon op 31 december leveren. Op 1 januari vindt er door geen enkele vervoerder pick-up of bezorging plaats en de parcelshops zijn ook gesloten. Opgehaalde pakketten op 31 december worden op 2 januari weer geleverd.

Tips om succesvol te verzenden in december

Met betrekking tot de uiterste besteldatum, cut-off tijd en het verzenden van pakketten tijdens de feestdagen in zijn algemeenheid, delen we graag nog een aantal tips:

  • Om te zorgen dat pakketten op tijd geleverd worden, is het niet alleen belangrijk dat jij ze op tijd verstuurt, maar ook dat klanten op tijd bestellen. Communiceer dus op verschillende plekken de uiterlijke dag en tijd dat klanten kunnen bestellen. Doe dit bijvoorbeeld door een banner op de homepage en productpagina’s te plaatsen, een pop-up in te schakelen, je FAQ pagina te updaten, een countdown en via social media.
  • Zorg voor een stok achter de deur. Maak je op dit moment gebruik van slechts één vervoerder? Mochten er problemen of stakingen zijn, zorg er dan voor dat je gemakkelijk kunt switchen tussen vervoerders zodat je klant het pakketje alsnog ontvangt.
  • De feestdagen bieden bovendien een mooie kans om je klanten zonder al teveel moeite een leuke unboxing experience te bezorgen. Dit geeft de ervaring die je klant heeft met je webshop een extra boost en zal hem aan je merk binden. Met een beetje geluk wordt de unboxing experience ook nog gedeeld op social media, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. De unboxing experience hoeft niet altijd op je eigen verpakking te slaan. Denk bijvoorbeeld ook eens aan het gratis meegeven van een feestelijke verpakking met jouw branding erop.
  • Doordat er zoveel pakketten over de lopende band gaan, is de kans op een beschadigd of vermist pakket helaas groter. Zorg er ook in zo’n geval voor dat je klant tevreden blijft, door snel en transparant te communiceren. Indien een pakket beschadigd of vermist raakt, stuur dan indien mogelijk direct een nieuw pakket op, zodat het hopelijk nog op tijd komt. Tevreden klanten zullen eerder bij je terugkeren!
  • Een beschadigd of vermist pakket is niet alleen vervelend voor de klant, maar ook voor jou als webshop. Overweeg daarom om pakketten tijdens deze drukke periode verzekerd te verzenden. Je kunt dan in ieder geval na de decemberdrukte een claim indienen en in veel gevallen heb je dan recht op een vergoeding van de vervoerder.
  • Gezien er zoveel cadeaus en outfits worden besteld, neemt het aantal retouren in of direct na deze periode hoogstwaarschijnlijk ook toe. Zorg daarom dat ook je retourproces voor de feestdagen op orde is en stel het desnoods speciaal af op de decembermaand. Dat scheelt je na de feestdagen weer een hoop werk.

Tot slot: veel succes & fijne feestdagen

De decembermaand is een hectische periode, maar wel een waarin je veel orders kunt binnenhalen. Wist je dat sommige webshops zelfs 30% van hun jaaromzet behalen in deze periode? Helaas zorgt de drukte en dus de toename van het aantal te verwerken pakketten soms voor wat vertraging. En je wilt nu meer dan in de rest van het jaar zorgen dat pakketten op tijd bij je klant bezorgd worden. Gelukkig kun je met ons overzicht van de gewijzigde levertijden tijdens de feestdagen van 2018 je klanten informeren en dus zorgen dat dit goed verloopt. Veel succes en natuurlijk fijne feestdagen gewenst!

Leave a Reply