De meest winstgevende e-commerce periode van het jaar staat weer voor de deur. In aanloop naar Sinterklaas en Kerst pieken de verkopen, zowel online als offline. Maar wist je dat wereldwijd de belangrijkste online shopping dagen plaatsvinden in november? Black Friday (23 november) en de e-commerce tegenhanger Cyber Monday (26 november) zijn in Amerika de grootste shopevenementen van het jaar en hebben in de afgelopen jaren ook in België hun toetreden gemaakt. Als gevolg van de globalisering van de e-commerce markt krijgen internationale feestdagen en kortingsfestivals een steeds grotere impact op de Europese retailmarkt. Met in 2018 één dag in het bijzonder! In dit artikel vertellen je we daarom alles dat je moet weten over Singles Day en geven we je praktische ideeën om een graantje mee te pikken van deze online shopping bonanza! 

Singles Day, het is een dag om te vieren dat je single bent, maar ook een dag waarop iedereen massaal aan het online shoppen slaagt.

In Amerika waren Black Friday en Cyber Monday in 2017 samen goed voor 11,6 miljard dollar in online verkopen. Een schril contrast ten opzichte van de 25,4 miljard dollar omzet die de Chinese e-commerce gigant Alibaba binnenhaalde op 11 november 2017. Voor sommige is de 11e van de 11e de start van het carnavalsseizoen of de dag van Sint Maarten, maar voor de rest van de wereld staat 11 november inmiddels bekend als “Singles Day”: het grootste online shopping festival ter wereld!

Tijd dus om voor jou deze nieuwe kansen uit te lichten en te zorgen dat je ook dit jaar kunt profiteren van het feit dat consumenten in de “shopmodus” zitten.

Wat is Singles Day?

In 1990 bedacht als tegenhanger van Valentijnsdag is Singles Day een dag waarop je trots mag zijn dat je single bent. Een dag die in het teken staat van “love yourself” en waarop je jezelf eens extra mag verwennen. Maar dat is niet de reden waarom Singles Day wereldwijd zo bekend is. In 2009 werd deze onbekende feestdag omgedoopt tot online shopping festival door de Chinese e-commerce gigant Alibaba.

Sindsdien verslaat Singles Day jaar na jaar de online omzet voorspellingen en is het verreweg de grootste shopping dag van het jaar. Een dag die wordt gedomineerd door de twee grootste retailers van China. In 2017 wist Alibaba met een omzet van ruim 25 miljard dollar ieders verwachting te overtreffen en verkocht concurrent JD.com in de dagen rondom Singles Day voor ruim 19 miljard dollar aan producten. Hoewel Singles Day met name populair is in China, begint het ook in de rest van de wereld aan te slaan.

Singles Day in België

Bij Sendcloud zijn we de data in gedoken en zagen we in 2017 dat het aantal orders met 121% steeg ten opzichte van een reguliere week in 2017. Op basis van historische data en trends voorspellen we dat dit percentage voor 2018 alleen maar verder stijgt. Ook in de Benelux krijgt Singles Day dus steeds meer bekendheid en dat betekent maar één ding: meer online shoppers die klaarzitten om geld uit te geven! Singles Day is het moment om de online shopper die anders wacht tot Black Friday of Cyber Monday alvast te overtuigen met interessante acties en kortingen.

Hoe kun je profiteren van Singles Day?

Tijdens Singles Day draait het allemaal om jezelf verwennen met producten die je niet echt nodig hebt, maar wel ontzettend leuk zijn! Een goed boek, een paar schoenen of een dure parfum. Met de juiste korting is de kans groot dat je op Singles Day meer winst maakt dan op een normale dag. Dit komt door de grote hoeveelheid media die eraan wordt besteed en de gezamenlijke marketingkracht van alle bedrijven die inspelen op Singles Day. Bol.com is één van de bedrijven die afgelopen jaar volop heeft ingezet op Singles Day. En met succes! Want in 24 uur tijd verkocht het bedrijf tienduizenden producten en was het één van de drukste dagen van het jaar.

Singles Day kwam in 2017 al veelvuldig in het nieuws en de verwachting is daarom dat steeds meer bedrijven dit jaar meegaan in het online winkelfestijn. Volgens kenners zal Singles Day ook in België groter worden dan Black Friday en Cyber Monday en wordt 11 november het startsein van de piek en de aanloop naar de feestdagen. We zien namelijk steeds meer slimme shoppers die hun decemberaankopen al doen tijdens een van deze koopjesdagen. Om jou te helpen hebben we 5 ideeën onder elkaar gezet om te profiteren van deze, voor veel webshops, nieuwe “feest”dag.

5 ideeën om te profiteren van Singles Day

1. Een verrassing voor jezelf!

Iedereen vindt het leuk om cadeaus uit te pakken, maar waarom zou je dat alleen op je verjaardag of met de Kerst mogen? Als webshop kun je hierop inspelen tijdens Singles Day met een speciale verrassingsbox bijvoorbeeld. Een doos vol met producten uit jouw webshop die voor een bodemprijs verkocht worden. Neem bijvorbeeld een verrassingbox voor €30,- met daarin producten ter waarde van 50 of zelfs 60 euro. Doordat jij zelf kunt bepalen welke producten je in de box stopt kun je oude voorraad wegwerken of mensen kennis laten maken met nieuwe merken en producten.

Singles Day marketing idee

@Teakandtwine Instagram

 

Let er wel op dat je box het geld echt meer dan waard is. De kans is namelijk groot dat er één of meerdere producten bijzitten die niet in de smaak vallen. Het laatste dat je wilt is dat mensen het gevoel hebben bedonderd te zijn omdat de producten voor hun niet de waarde hebben die ze hebben betaald.

Tip! Met een extra speciale unboxing experience maak je de verrassingsbox helemaal af. En wil je herhaalaankopen stimuleren? Voeg dan een kortingsbon toe voor een volgende bestelling. Hierdoor is je cadeaubox ook nog eens extra gevuld! Andere mogelijkheden zijn een samenwerking met een webshop die zich richt op dezelfde doelgroep of een mini verwenbox bij iedere bestelling.

2. Singles Day verlanglijstje

Stimuleer bestaande klanten om op Singles Day een aankoop te doen door ze te vragen om alvast hun verlanglijstje, favorieten of winkelwagentje te vullen met artikelen. Op die manier kun je ze op 11 november een mailtje sturen met daarin de voor hun afgeprijsde artikelen. Dit verlanglijstje is natuurlijk ook in te zetten voor de komende feestdagen zoals Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst!

Buiten het feit dat je klanten kunt aansporen alvast op zoek te gaan naar artikelen, kun je ook mensen retargeten die hun winkelwagentje vroegtijdig verlaten hebben. Doordat je tijdens Singles Day bijvoorbeeld een korting weggeeft of iets extra’s aan je bestelling toevoegt zoals een cadeautje, is de kans groter dat ze alsnog in jouw webshop kopen.

3. De juiste producten in de spotlight

Singles Day draait om jezelf trakteren en het ene product leent zich hiervoor beter dan het andere. Kijk daarom welke producten in jouw assortiment het beste aansluiten bij het thema “love yourself”. Productcategorieën die het altijd goed doen tijdens Singles Day zijn kleding en accessoires voor vrouwen en technologie en gadgets voor mannen. Ook parfum en andere luxe artikelen zijn ontzettend verleidelijk om aan te schaffen met korting.

Door deze producten uit te lichten in advertenties of je webshop kun je online shoppers naar je website lokken. Denk ook goed na over je ‘Singles Day kortingsmix’. Kijk welke producten de hoogste attentiewaarde hebben en waar je zelf de meeste marge op maakt. Door deze producten extra aan te prijzen vergroot je de kans dat consumenten naar jouw webshop komen en maak je nog steeds winst. Zelfs het verkopen van producten tegen een klein verlies kan een winstgevende strategie zijn. Deze ‘lokkertjes’ kun je namelijk inzetten om kooplustige shoppers naar je webshop te krijgen om ze hier te verleiden met de rest van je aanbod.

4. Verander Singles Day in Singles Week

Singles Day valt op één dag, maar dat betekent niet dat het online shopping spektakel zich tot één dag hoeft te beperken. Zo startte Bol.com afgelopen jaar al met verschillende aanbiedingen in aanloop naar Singles Day en werd Black Friday bij CoolBlue uitgesmeerd over 10 dagen om hun belofte “vandaag bezorgd, morgen in huis” te kunnen blijven waarmaken.

In aanloop naar Singles Day kun je dagelijks een product met korting aanbieden. Door het kortingspercentage iedere dag te laten toenemen zorg je ervoor dat mensen nieuwsgierig raken naar jouw Singles Day aanbiedingen, maar speel je ook in op “FOMO”. De kans is namelijk groot dat de producten op de laatste dag al allemaal uitverkocht zijn. Hierdoor verspreid je dus de orders over een hele week.

Ook kun je ervoor kiezen om je korting de hele week of een paar dagen langer te laten duren. Shoppers kunnen dit vaak erg waarderen omdat ze niet graag gebonden zijn aan één specifieke shopdag. Daarnaast zorg je er op deze manier ook voor dat er minder druk komt te staan op de vervoerders en zal het aantal succesvol afgeleverde pakketten verhogen.

5. Denk ook een ander

Ook al draait Singles Day om jezelf, het is ook een dag om onbaatzuchtig iemand anders in het zonnetje te zetten. Bijvoorbeeld een single vriendin die wel wat liefde kan gebruiken of die vriend die altijd aan anderen denkt en nooit eens aan zichzelf. Door het juiste product of cadeaupakket te combineren met een mooie emotionele boodschap spreek je mensen aan op hun liefdadigheid en zijn ze eerder bereid om geld uit te geven.

Verwerk daarom deze boodschap in je marketinguitingen en op Social Media of die iets ludieks, zoals het weggeven van een speciale cadeauverpakking bij ieder “cadeautje” dat voor een ander wordt gekocht.

Probleemloos verzenden in de piekperiode

Singles Day begint ook in België populair te worden. Hoewel het Black Friday en Cyber Monday nog niet zal kunnen overtreffen, is het een online shopping dag om rekening mee te houden. De e-commerce piek begint namelijk in de week van Singles day. Een periode waarin webshops veel winst kunnen maken, maar ook eentje waarin veel pakketten moeten worden verzonden.

Om je pakketten ook in de piekperiode probleemloos te kunnen verzenden en klanten tevreden te houden, sommen we de belangrijkste tips voor je op. Zo kom je nooit voor onverwachtse problemen te staan, die je uiteindelijk vaak ook duur komen te staan:

  • Meerdere verzendopties voor conversie en probleemloze levering: rond de feestdagen is het voor consumenten nog belangrijker om pakketten op tijd geleverd te krijgen, maar het is ook een periode waarin dit juist vaker fout gaat. Door meerdere verzendopties aan te bieden, vergroot je de kans op een succesvolle eerste levering en blijven je klanten tevreden. Via Sendcloud combineer je eenvoudig meerdere verzendopties en kun je gemakkelijk switchen tussen vervoerders wanneer zij de drukte niet aankunnen.
  • Afhaalpunten in je checkout: Met afhaalpunten is de aflevergarantie bij een eerste afleverpoging altijd 100%. Daarom is het tijdens de feestdagen belangrijk dat je consumenten de keuze geeft of zelfs aanspoort om hun orders bij afhaalpunten te laten leveren. Daarnaast is verzenden naar een afhaalpunt vaak goedkoper en wanneer je gebruik maakt van Sendcloud heb je de keuze uit een groot netwerk afhaalpunten van onder andere DHL, DPD, PostNL en UPS.

UPS access points

  • (Tijdelijk) verzekerd verzenden: In de piekperiode is de kans groter dat er iets misgaat in het verzendproces waardoor je pakket beschadigd raakt of zelfs kwijtraakt. Je kunt natuurlijk een onderzoek starten, maar is je pakket niet verzekerd? Dan krijg je als webshop vrijwel nooit een vergoeding. Om jezelf in te dekken en het makkelijker te maken om klanten direct een nieuw product op te sturen, kun je pakketten verzekerd verzenden. Verzend je via Sendcloud? Dan sluit je eenvoudig voor ieder gewenst bedrag een verzekering af, tegen een voordeliger tarief.
  • Gepersonaliseerde tracking mails en notificaties: In de drukke periode rondom de feestdagen is het nog belangrijker om de status van een bestelling te communiceren met je klanten. Dit is namelijk een belangrijk onderdeel van de klantbeleving en tijdens drukke periodes loopt een pakket vaker vertraging op. Via Sendcloud verstuur je op ieder gewenst moment en status van de zending, automatisch een branded tracking notificatie. Op die manier blijf je top-of-mind bij je klanten én verlaag je het aantal ontevreden klanten of vragen voor je klantenservice.

All-in-one verzendtool

Het optimaliseren van je verzendproces bespaart niet alleen tijd en geld, maar het geeft je ook de kans om meer aandacht te besteden aan marketing. Iets wat extra belangrijk is in deze drukke maanden!

Wij helpen je er graag mee, zodat je hier zelf geen tijd meer in hoeft te steken. Benieuwd hoe je vrijblijvend aan de slag kunt met onze verzendtool met of zonder eigen verzendcontract? Scrhifj je dan in voor een gratis demo van 30 minuten, zodat je direct aan de slag kunt en tot wel 300% efficiënter verzendt.

Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt

0/5 0 ratings

Leave a Reply