Het is bijna weer zover: Singles Day. Om precies te zijn 11 november 2019. Je denkt misschien dat de aankopen voor de feestdagen enkel in december plaatsvinden, maar de aanloop naar de e-commerce piek begint al in november. Black Friday & Cyber Monday zijn al jaren bekend in België, maar ook Singles Day wordt steeds populairder. Enkele grote merken en webshops spelen er al op in, dus als je slim bent laat je hier geen kansen liggen. In dit artikel vertellen we alles dat je moet weten en geven we je 5 ideeën om van Singles Day 2019 te profiteren als webshop!

Wat is Singles Day? – Shopping festival op 11 november 2019

Singles Day werd in 1990 bedacht als de tegenhanger van Valentijnsdag. In China wordt ook wel de naam Guanggun Jie gebruikt. Het is een dag die in het teken staat van trots zijn op single zijn, van ‘love yourself’ en van jezelf eens extra verwennen.

Maar dat is niet dé reden dat Singles Day wereldwijd en vooral in de e-commerce wereld zo bekend is. In 2009 werd deze, toen nog vrij onbekende, feestdag namelijk omgedoopt tot online shopping festival door de Chinese e-commerce gigant Alibaba.

Sindsdien verslaat Singles Day jaar na jaar de online omzetvoorspellingen en is het de meest succesvolle koopjesdag van het jaar. Deze dag wordt nog altijd gedomineerd door de twee grootste retailers van China: Alibaba en JD.com.

Om je een idee te geven: in 2018 wist Alibaba met een omzet van ruim 27 miljard dollar wéér de verwachtingen te overtreffen. Alleen al in de eerste 5 minuten zette Alibaba 3 miljard dollar om! Hieronder zie je hoe het aantal online orders nog altijd stijgt.

Statistic: Number of online orders generated on Alibaba e-commerce properties on Singles Day from 2013 to 2018 (in millions) | Statista

Singles Day in België

Hoewel Singles Day in eerste instantie met name populair was in China, zien we het overal ter wereld steeds meer terugkomen. Ook in België! Al is 11 november traditioneel gezien wel een beladen dag, gezien de herdenking van de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog.

Toch speelden enkele merken en webshops er in 2018 al op in. De Singles Day acties van de Nederlandse webshops Bol.com & Coolblue golden vorig jaar ook in België. En schoenenretailer Torfs wijdde er ook aandacht aan.

Waarom werkt het om in te spelen op deze koopjesdag?

Tijdens Singles Day draait het allemaal om jezelf verwennen met producten die je niet per se nodig hebt, maar die je toch graag wilt hebben. Denk aan een goed boek, nieuwe schoenen of een dure parfum. Met de juiste korting is de kans groot dat je als webshop op Singles Day meer winst maakt dan op een normale dag.

Dit komt door de hoeveelheid aandacht die er online aan besteed wordt en de gezamenlijke marketingkracht van alle bedrijven die inspelen op Singles Day. In 2017 kwam de koopgekte op deze dag al veelvuldig in het nieuws en de verwachting is dat steeds meer bedrijven er in mee zullen gaan.

Volgens voorspellingen zal Singles Day zelfs ook in België steeds groter worden dan Black Friday en Cyber Monday.

Singles Day Torfs

5 ideeën om te profiteren van Singles Day als webshop

Wanneer je als webshop niet inspeelt op deze koopjesdag, loop je dus kansen mis. Om je te helpen sommen we 5 ideeën op die je kunt toepassen voor je webshop.

1. Een verrassing uit liefde voor jezelf

Iedereen vindt het leuk om cadeaus uit te pakken. Maar waarom zou je dat alleen op je verjaardag of met Kerst mogen doen? Als webshop kun je hier op inspelen met een speciale Singles Day verrassingsbox.

Een doos vol producten uit je webshop, die voor een bodemprijs verkocht worden. Maak bijvoorbeeld een verrassingsbox voor €30, met daarin producten ter waarde van €50. Doordat je zelf kunt bepalen welke producten je in de box stopt, kun je oude voorraad wegwerken of mensen kennis laten maken met nieuwe merken en producten.

Met een speciale unboxing experience maak je de verrassingsbox helemaal af. En wil je herhaalaankopen stimuleren? Voeg dan een kortingsbon toe voor een volgende bestelling. Je kunt hiervoor natuurlijk ook samenwerken met een webshop die zich richt op dezelfde doelgroep.

Let er wel op dat de box het orderbedrag meer dan waard is. De kans is namelijk groot dat een deel van de box niet in de smaak valt. Het laatste dat je wilt is dat mensen het gevoel hebben dat ze bedonderd zijn, omdat de producten voor hen niet de waarde hebben die ze hebben betaald.

Unboxing experience
Bron: Milled.com

2. Vrijgezellen verlanglijstje voor Singles Day 

De meeste webshops weten dat het voordeliger is om bestaande klanten over te halen tot een herhaalaankoop, dan om nieuwe klanten te werven. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door ze te stimuleren om voortijdig alvast een verlanglijstje te maken of een winkelwagentje te vullen.

Zo kun je je klanten op 11 november een mailtje sturen met daarin kortingen voor de artikelen die op hun wishlist staan. Maar je kunt natuurlijk ook bezoekers retargeten die hun winkelwagentje vroegtijdig verlaten hebben.

Doordat je tijdens Singles Day korting of iets extra’s geeft, is de kans groter dat deze bezoekers alsnog hun bestelling afronden.

3. Zet de juiste producten in de spotlight

Het ene product leent zich beter voor Singles Day promoties dan het andere. Kijk daarom welke producten in je assortiment het beste aansluiten bij het thema ‘love yourself’.

Categorieën die het altijd goed doen zijn kleding/accessoires voor vrouwen en gadgets voor mannen. Ook parfum en andere luxe items zijn verleidelijk om aan te schaffen met korting.

Door deze producten uit te lichten in advertenties, kun je online shoppers naar je website lokken. Denk ook goed na over je ‘korting mix’. Kijk welke producten de hoogste attentiewaarde hebben en waar je zelf de meeste marge op maakt.

Door deze producten extra aan te prijzen, vergroot je de kans dat consumenten naar je webshop komen en maak je nog steeds winst. Zelfs het verkopen van producten tegen een klein verlies kan een winstgevende strategie zijn.

Deze lokkertjes kun je namelijk inzetten om kooplustige shoppers naar je webshop te krijgen en ze vervolgens te verleiden met de rest van je aanbod.

4. Maak van Singles Day een Singles Week

Singles Day valt op één dag, maar dat betekent niet dat je het online shopping spektakel tot één dag hoeft te beperken. Zo startte het Nederlandse Bol.com afgelopen jaar al met verschillende aanbiedingen in aanloop naar Singles Day.

In aanloop naar Singles Day kun je dagelijks een product met korting aanbieden. Door het kortingspercentage iedere dag te laten toenemen, zorg je dat mensen nieuwsgierig raken naar je aanbiedingen, maar speel je ook in op de Fear Of Missing Out.

De kans is namelijk groot dat producten op de laatste dag uitverkocht zijn en dat wil klanten liever voorkomen. Deze tactiek is óók slim voor jou als webshop, omdat je hiermee het aantal orders verspreid over een hele week.

Je kunt er tevens voor kiezen om je korting een paar dagen langer te laten duren. Shoppers waarderen dit, omdat ze niet graag gebonden zijn aan één shopdag. Doordat je zo minder druk op vervoerders legt, zal het aantal succesvol afgeleverde pakketten natuurlijk ook hoger zijn.

Singles Day Bol

5. Denk verder dan enkel vrijgezellen

Ook al draait Singles Day om vrijgezellen: het is dankzij de aantrekkelijke kortingen net zo goed een geschikte dag om anderen in het zonnetje te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een single vriendin die wel wat liefde kan gebruiken of iemand die altijd aan anderen denkt en nooit eens aan zichzelf.

Door het juiste product of cadeaupakket te combineren met een mooie emotionele boodschap, spreek je mensen aan op hun liefdadigheid. Dat stimuleert tot aankopen, dus verwerk deze boodschap zeker in je marketinguitingen.

Probleemloos verzenden in de piekperiode

Hoewel Singles Day dagen als Black Friday en Cyber Monday nog niet zal overtreffen, is het zeker een koopjesdag om rekening mee te houden. De e-commerce piek begint namelijk in de week van Singles Day.

In deze periode kun je als webshop veel winst maken, maar je zult dan ook veel pakketten verzenden. Om je orders ook in de piekperiode probleemloos te verzenden (en klanten dus tevreden te houden), sommen we 4 tips voor je op:

    • Bied meerdere verzendopties. Rond de feestdagen is het nog belangrijker om pakketten op tijd geleverd te krijgen, maar het gaat dan juist ook vaker fout. Door meerdere verzendopties aan te bieden, vergroot je de kans op een succesvolle eerste levering. Via Sendcloud combineer je eenvoudig meerdere verzendopties en kun je dus gemakkelijk switchen tussen vervoerders.
    • Afhaalpunten in je checkout. Met afhaalpunten is de aflevergarantie bij een eerste afleverpoging 100%. Daarom is het tijdens de feestdagen slim om consumenten de mogelijkheid te bieden hun order bij een afhaalpunt te laten leveren. Verzending naar een afhaalpunt is vaak ook goedkoper en wanneer je gebruikmaakt van Sendcloud heb je de keuze uit een groot netwerk aan afhaalpunten van onder andere DHL, DPD en UPS.
    • Tijdelijk verzekerd verzenden. In de piekperiode is de kans groter dat er iets misgaat in het verzendproces, met een beschadigd of zelfs vermist pakket als gevolg. Je kunt een onderzoek starten, maar als je pakket niet verzekerd is, krijg je als webshop vrijwel nooit een vergoeding. Om jezelf in te dekken, kun je pakketten verzekerd verzenden. Verzend je via Sendcloud? Dan sluit je eenvoudig voor ieder gewenst bedrag een verzekering af, tegen een voordeliger tarief.
    • Gepersonaliseerde tracking mails en notificaties. In alle drukte is het nog belangrijker om de status van een bestelling te communiceren met je klant. Dit vormt een belangrijk onderdeel van de klantbeleving, zeker met een grotere kans op vertraging in de levering. Via Sendcloud verstuur je op ieder gewenst moment automatisch een branded tracking notificatie. Zo blijf je ook nog eens top-of-mind én verlaag je het aantal ontevreden klanten (en dus het het aantal vragen).

UPS access points

Mocht je vragen hebben over het gebruik van Sendcloud, plaats dan gerust een reactie of neem direct contact met ons op. Wij helpen je graag, zodat je geen onnodige tijd verliest. Wil je nu al zien hoe je met onze verzendsoftware kunt werken? Vraag dan vrijblijvend een demo aan! 

Leave a Reply