Skip to main content

Het heeft even geduurd, maar nu is er dan eindelijk een Brexit deal. Om een sterke Brexit-strategie voor je webshop op te stellen, is het belangrijk om je goed te verdiepen in de gevolgen van de deal en wat dit voor jou als online retailer betekent. We volgen de updates op de voet en delen in dit artikel de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden.

Wat is de Brexit precies? 

Op 31 januari 2020 verliet het Verenigd Koninkrijk (VK), bestaande uit Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland, de Europese Unie. Het Verenigd Koninkrijk vertrok met een vooraf overeengekomen terugtrekkingsovereenkomst, onderhandeld door de huidige premier, Boris Johnson.

In 2020 was er sprake van een overgangsperiode. Tijdens deze periode maakte het VK nog steeds deel uit van de douane-unie en de interne markt van de EU, maar had het geen plaats in politieke instellingen. In de tussentijd werd er druk onderhandeld over een langdurige overeenkomst.

Op 24 december 2020 is er dan eindelijk een deal gesloten tussen het VK en de EU. Dat betekent dat er vanaf nu andere afspraken gelden wanneer je zaken wilt doen met het VK, maar bijvoorbeeld ook als je hier wilt wonen of werken.

Brexit-deal

Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie hebben op 24 december eindelijk een Brexit-deal gesloten. Dankzij de deal is er een nieuwe relatie mogelijk tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Dat is goed nieuws!

De volledige overeenkomst telt meer dan 1200 pagina’s, de overheid is dus nog wel even bezig om alle details uit te werken. De volgende punten, die invloed hebben op de e-commerce, zijn al bekend:

  • Vrije handel zonder quota en heffing: er is een zogenaamde ‘vrijhandelsovereenkomst’ tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk gesloten. Dat betekent dat je in aanmerking kunt komen voor een vrijstelling van invoerrechten wanneer je kunt aantonen dat je producten in de EU of het VK zijn vervaardigd.
  • Controles door douane: hoewel er een ‘vrijhandelsovereenkomst’ is, krijg je wel te maken met de douane. Goederen profiteren namelijk niet langer van het vrije verkeer van goederen en dat leidt tot extra administratieve rompslomp en vertragingen aan de grens. Dat betekent dat je alle zendingen naar het VK moet voorzien van de juiste douaneformulieren.
  • Afspraken over productveiligheid: in de deal zijn afspraken gemaakt over technische handelsbelemmeringen en het versoepelen van procedures rondom productveiligheid. Er is echter geen wederzijdse erkenning van certificaten voor industriële producten. Je kan dus niet zomaar producten met een certificaat van een ‘EU-notified body’ exporteren naar het VK.
  • Noord-Ierland heeft een andere relatie met de EU dan de rest van het Verenigd Koninkrijk. Er is geen harde grens op het Ierse eiland. Goederen die in Noord-Ierland gemaakt worden zullen zonder obstakels naar de EU gebracht kunnen worden. Dat verandert dus niet ten opzichte van de situatie nu.

shipping post brexit

Op wie heeft de Brexit invloed?

Zowel Europese webshops die verkopen aan het Verenigd Koninkrijk als Britse webshops die verkopen aan EU-landen moeten de nodige voorbereidingen treffen. Je moet vanaf vanaf nu namelijk rekening houden met de douane.

De voorbereidingen hebben betrekking op het verzend- en verkoopbeleid. Het verdwijnen van het vrije verkeer van goederen en personen zal grote veranderingen met zich meebrengen. Daardoor veranderen de regels voor het verzenden van goederen naar het VK en vanuit het VK.

Wat betekent de Brexit voor e-commerce in Europa?

Het Verenigd Koninkrijk is Europa’s grootste markt voor e-commerce. 93% van de Britten winkelt online en ze geven gemiddeld €900 per persoon, per jaar uit.

Britse consumenten zijn ook niet bang om producten in het buitenland te bestellen. 52% van de overzeese e-commerce bestellingen vanuit Engeland zijn afkomstig uit de VS en China. Europa loopt niet ver achter, met 9% van de Europese aankopen enkel uit Duitsland.

Groot-Brittannië is de tweede meest populaire e-commerce ‘bestemming’ voor Europa, na China. Uit onderzoek blijkt dat na de Brexit 70% van de Europese consumenten zou kunnen stoppen met bestellen op Britse websites. En 69% van de Britse shoppers zou zelfs helemaal kunnen stoppen met grensoverschrijdend bestellen.

Het Verenigd Koninkrijk kan dus een hele interessante afzetmarkt zijn, maar je moet vanaf nu wel rekening houden met de gevolgen van de Brexit-deal.

Belangrijk is dat wanneer je levert aan Britten je vanaf 2021 ook verplicht bent belastingaangifte te doen in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast moet je beschikken over een EORI-nummer om je producten naar het VK te verzenden. Tot slot is het belangrijk dat al je zendingen beschikken over de juiste douaneformulieren. Hoewel je in principe geen invoerrechten hoeft te betalen, worden goederen vanaf nu namelijk wel gecontroleerd.

Douane en langere verzendtijden

Groot-Brittannië zal niet langer profiteren van de open grenzen, die het vrije verkeer van goederen en personen mogelijk maken. Dit betekent strengere douanevoorschriften voor pakketten die het VK en de EU binnenkomen en verlaten.

Wanneer je kunt aantonen dat jouw product in de EU of het VK vervaardigd is hoef je geen invoerrechten te betalen, maar je zult wel moeten beschikken over de juiste douaneformulieren.

EORI-nummer voor verzenden naar het VK

Het was al een poosje duidelijk dat je vanaf 1 januari een EORI-nummer nodig hebt om producten te verplaatsen tussen het VK en de EU. Een EORI-nummer is een identificatienummer dat je nodig hebt om zaken te doen over de grens. De douane gebruikt dit nummer om snel gegevens uit te wisselen.

Je kunt een EORI-nummer eenvoudig aanvragen bij de overheid. Belangrijk is dat je voor het verzenden naar het VK vanaf 1 januari een nummer nodig hebt dat begint met GB. Voor zendingen naar Noord-Ierland heb je een apart nummer nodig.

Tarieven en btw

Nu het VK de EU gaat verlaten zal de belastingaangifte er anders uit gaan zien. Zodra de Brexit officieel is moet je om producten te leveren aan consumenten in het VK namelijk belasting afdragen aan de Britse Belastingdienst, bekend onder de afkorting HMRC (Her Majesty’s Revenue and Customs).

Dat betekent dat je moet beschikken over een Brits btw-nummer om belastingaangifte in het VK te doen. Daarnaast moet je voor klanten in het VK voortaan het Britse btw-tarief van 20% toepassen. Pas je facturen hier dus op aan.

european nations flags

Verzending na de Brexit: hoe dien je pakketten te verzenden?

Nu de deal rond is en er geen vrij verkeer meer is van goederen, is het belangrijk om een sterke internationale verzendstrategie op te zetten.

Hoewel er in principe een ‘vrijhandelsovereenkomst’ is, is er geen vrij verkeer van goederen meer zoals we dat voor de Brexit gewend waren. Weliswaar kun je mogelijk vrijstelling krijgen van invoerrechten, je moet wel beschikken over de juiste douaneformulieren. Alle invoer en uitvoer tussen de twee entiteiten geldt namelijk als internationale zending en de vereisten voor internationale zendingen zijn daarbij verplicht.

Als je momenteel goederen vanuit een EU-land naar het Verenigd Koninkrijk verzendt, is het een goed idee om een ​​sterke internationale strategie voor te bereiden. De belangrijkste dingen om te overwegen zijn: aangepaste douaneformulieren, Incoterms, douanekosten en andere toeslagen, en retouren.

Aangepaste douaneformulieren

Nu het VK de EU officieel heeft verlaten, is het goed om te weten welke douaneformulieren je nodig hebt. Wanneer je de douaneformulieren niet correct invult, kan je pakket namelijk worden vertraagd of geblokkeerd.

Afhankelijk van de zending zul je een handelsfactuur, CN22 of CN23 en een oorsprongsverklaring moeten toevoegen. We geven je een korte uitleg per document:

Douaneaangifte CN22
Een CN22 is nodig voor het verzenden van goederen met een gewicht tot 2 kg en een waarde tot €425. Het document moet op de verpakking worden bevestigd.

Douaneaangifte CN23 
Een CN23 is nodig voor het verzenden van goederen met een gewicht van meer dan 2 kg en/of meer dan €425 in waarde. De CN23-aangifte is groter dan de CN22-aangifte en moet in een duidelijke envelop aan de buitenkant van het pakket worden bevestigd. Je dient ook een exemplaar in het pakket toe te voegen.

Meer weten over beide documenten? Lees dan ons uitgebreide artikel over de CN22 en CN23

Verzendbericht CP71
Dit is een verplicht document dat bij de CN23-verklaring moeten worden gevoegd.

Commercial invoice 
Een commercial invoice moet worden toegevoegd aan elke commerciële zending die naar het buitenland gaat. Deze handelsfactuur is een verplicht douanedocument dat informatie bevat over de inhoud van het pakket en alle overeengekomen voorwaarden, zoals wie de douanekosten betaalt.

Normaal gesproken dien je drie kopieën van de handelsfactuur bij te voegen: één voor het land van waaruit je exporteert, één voor het land waarnaar je verzendt en één voor de ontvanger. Bevestig twee exemplaren aan de buitenkant van de verpakking in een paklijstenvelop en één in het pakket voor je klant.

Oorsprongsverklaring

In de Brexit-deal zijn afspraken gemaakt over vrijstelling van invoerrechten. Wanneer je kunt aantonen dat je producten zijn vervaardigd in de EU of het VK kun je profiteren van lagere invoerheffingen. Wanneer je factuurbedrag maximaal €6.000 is mag je zelf een oorsprongsverklaring indienen, anders moet je beschikken over een REX-nummer. Dit nummer kun je krijgen bij de douane en moet je vermelden op jouw oorsprongsverklaring.

Gratis tool: creëer je douaneaangifteformulier

Om het je makkelijk te maken hebben we een widget ontwikkeld om eenvoudig de juiste douaneformulieren te genereren, die klaar zijn om te worden afgedrukt om toegevoegd te worden aan internationale zendingen. De tool vult automatisch alle verplichte velden in en bepaalt of je een CN22 formulier, CN23 formulier of Commercial Invoice nodig hebt.



Incoterms

Als je nog nooit buiten de EU hebt verzonden, ben je misschien niet op de hoogte van Incoterms. Deze zijn noodzakelijk voor internationale zendingen.

Incoterms zijn gestandaardiseerde internationale regelingen voor het vervoer van goederen. Ze dienen als een contract tussen verkoper en koper en beschrijven alle taken, risico’s en kosten in verband met de transacties van goederen. Ze zijn ontwikkeld om misverstanden te voorkomen over:

  • Wie verantwoordelijk is voor de kosten van de verzending, verzekering, invoer en douanekosten
  • Wie verantwoordelijk is voor het transport en waar naartoe
  • Wanneer het risico en de kosten van levering overgaan van verkoper op koper

Het is belangrijk Incoterms te bepalen en deze te vermelden op je douaneformulieren, omdat deze aangeven wie verantwoordelijk is voor deze kosten. Wat je ook kiest, informeer je klant hier altijd duidelijk over.

Als je klant niet op de hoogte is, kan deze het pakket weigeren. Dit betekent dat je als online retailer uiteindelijk opdraait voor de aangepaste kosten en het retourneren van het pakket.

Retouren 

De huidige EU-wetgeving beschermt het recht van burgers in de Europese Unie om een ​​product binnen 14 dagen te retourneren. In het Verenigd Koninkrijk wordt echter een retourtermijn van minimaal 30 dagen gehanteerd. Het is nog onduidelijk of deze retourtermijn na de Brexit ook zal gelden voor webwinkels die vanuit het buitenland verzenden naar het VK.

Denk goed na over je retourbeleid, want een goed retourproces is voor veel consumenten een dealbreaker. Je kunt kiezen uit de volgende oplossingen:

  • Besteed je retouren uit aan een lokale partner: klanten kunnen goedkoop retourneren, waarna de partner de zending naar je magazijn stuurt.
  • Werk samen met een internationale logistieke partij: maak kant-en-klare labels voor de retourzendingen door prijsafspraken te maken voor zowel zendingen als retouren.
  • Internationale retouroplossingen: kies een partij die een complete retouroplossing op internationaal niveau biedt.

Wat je ook kiest: zorg ervoor dat je retourbeleid duidelijk is!

shipping after brexit

6 stappen om je webshop voor te bereiden op de Brexit

Proactieve stappen nemen om je voor te bereiden op de situatie na de Brexit kan de impact helpen verminderen.

We raden je aan om deze 6 stappen te volgen als je pakketten wilt verzenden naar Engeland:

1. Controleer je leveranciers

Het belangrijkste is om je supply chain te controleren. Waar komen je producten of materialen vandaan? Als je voorspelt dat de Brexit invloed kan hebben op je supply chain, begin dan met het onderzoeken van alternatieve of extra leveranciers. Zo verminder je de kans op problemen zoals vertragingen, verhoogde tarieven of andere wijzigingen.

2. Regel een EORI-nummer 

Vanaf 1 januari 2021 heb je een EORI-nummer nodig om goederen te verplaatsen tussen het VK en de EU. Vraag dit nummer op tijd aan bij de overheid. Met het oog op de naderende deadline wordt er namelijk een piek aan aanvragen verwacht.

3. Verdiep je in de Britse btw-regels 

Nu het VK de EU verlaat gaat de Britse overheid belasting heffen over online bestellingen uit EU-landen. Wanneer je producten wilt leveren aan consumenten in het VK, moet je dus beschikken over een Brits btw-nummer. Verdiep je goed in de Britse belastingaangifte, want dit werkt net wat anders dan in Nederland.

4. Claim preferentiële invoerrechten

Aangezien er een ‘vrijhandelsovereenkomst’ gesloten is, kun je in aanmerking komen voor vrijstelling van invoerrechten. Voorwaarde is dat de herkomst van je producten in de EU of het VK is. Zorg dus dat je een oorsprongsverklaring bij al je zendingen toevoegt en vraag eventueel een REX-nummer aan.

5. Houd rekening met vertraging

Er is weliswaar een ‘vrijhandelsovereenkomst’ gesloten, toch zullen er vanaf nu extra douanecontroles plaatsvinden. Dit leidt tot extra drukte bij de grens, waardoor je zending vertraging kan oplopen. Daarnaast is het goed om rekening te houden met toeslagen vanuit de bezorgdiensten, vanwege de extra administratie. Houd je klant daarom goed op de hoogte van eventuele vertraging of extra kosten.

6. Blijf op de hoogte en update je beleid

Zorg ervoor dat je goed op de hoogte blijft van het laatste nieuws om de impact van de Brexit beter te kunnen inschatten. Op dit moment is er nog altijd geen deal en weten we nog niet exact wat er gaat gebeuren. Houd je personeel goed op de hoogte en waarschuw ook klanten dat zaken kunnen veranderen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Nog even afwachten…

Zodra alle details duidelijk zijn, zullen we meer concrete feiten hebben over hoe de handel tussen de twee entiteiten zal verlopen. We zullen dit artikel dan ook weer direct updaten.

Daniëlle Elbertse

Daniëlle Elbertse is werkzaam als Marketing Specialist bij Sendcloud. Met haar expertise op het gebied van IT en e-commerce logistiek helpt ze online retailers met het optimaliseren van hun verzendstrategie.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

8 Reacties

  • Robin schreef:

    Dank voor het overzichtelijke artikel.
    Normaal hoor je voor verkoop aan een particulier in een niet-EU staat de btw toch net af te trekken? Maar voor de UK moet je britse btw gaan toepassen en daar belastingaangifte doen? Of begrijp ik het verkeerd? Lijkt mij meer gedoe via deze trade-deal dan met een niet EU-land waar er geen trade-deal is? Of mis ik iets?
    Groeten,

    • Iris Delmee schreef:

      Hi Robin,

      Met ingang van dit jaar gelden er inderdaad nieuwe btw-regels als je zaken wilt doen met het Verenigd Koninkrijk. Voor aankopen op afstand (zoals bij online shoppen) hebben zij het moment waarop btw geind wordt voor orders onder de £135 namelijk verplaatst van het moment van invoer naar het aankoopmoment. Daardoor ben je als verkoper voortaan verantwoordelijk voor de belastingafdracht en moet je inderdaad het Britse-btw tarief hanteren op je facturen. Je hebt dus helemaal gelijk! Voor meer info over hoe dit precies in zijn werk gaat kun je terecht op de website van de Britse belastingdienst: https://www.gov.uk/guidance/vat-and-overseas-goods-sold-directly-to-customers-in-the-uk

      Hartelijke groet,
      Iris

  • Inge Van Marcke schreef:

    Hallo,

    Ik woon in België maar koop heel veel van mijn ingredienten voor mijn zaak aan in Engeland. Hebt u soms enig idee hoe het daar zit met btw en douanekosten ? Als ik voor 500 euro produkten nodig heb heeft dit dan invloed op de douanekosten ? Ik weet dat ik 21% btw moet betalen maar wat met de douanekosten ?

    • Senna Cobben schreef:

      Hi Inge,

      Bedankt voor je reactie! Indien je goederen boven de 135 pond inkoopt vanuit de UK, dan maak je door het gebruik van Incoterms afspraken over wie verantwoordelijk is voor de btw en invoerrechten. Je kunt dit dus het beste checken bij je leverancier! Laat het gerust aan ons weten indien je verder nog vragen hebt.

      Hartelijke groet,

      Senna

  • Payez schreef:

    Indien commerciële goederen retour gestuurd moeten worden omwille van verkeerd geleverd of een herstelling, wat voor documenten zijn er dan nodig?

    En wat moet er precies op vermeld worden?

    Hoe en waar kunnen CN22/23 documenten aangevraagd worden?

    • Iris Dings schreef:

      Hi Payez,

      Dit geldt alleen voor internationale zendingen buiten de EU, maar ook voor een retourzending dienen deze goederen van de juiste papieren te worden voorzien. Wanneer je met een postale vervoerder verzendt is de CN22/23 nodig. Wanneer je met een internationale vervoerder zoals DHL verzendt, dan heb je uitsluitend een commercial invoice nodig.

      Je kunt echter het beste contact opnemen met de verkoper, zodat deze je van de juiste informatie kan voorzien van hoe je het document precies invult. Mocht je de papieren nog hebben van de heenzending, dan zou je deze ook opnieuw kunnen toevoegen.

      Heeft de verkoper een retourbeleid? Dan is het ook goed deze eerst even te raadplegen. Internationale zendingen zijn erg prijzig en je kunt daarom het beste even contact opnemen met de verkopen, om er zeker van te zijn dat alles goed verloopt en je het geld ook terugkrijgt van je product.


      Iris van Sendcloud

  • Brian schreef:

    Zeer duidelijke artikel.
    Alleen is één ding onduidelijk/onlogisch voor mij. Moet ik een britse btw-nummer aanvragen om in VK online te verkopen? Zo ja, waar doe ik dit precies?

    Wat gebeurt er precies als ik geen Britse btw-nummer heb, op het moment dat ik een bestelling verzend naar de VK?

    VK is, bij mijn weten, toch het enige land die vraagt om, in dit geval, een britse BTW-nummer te bezitten om online in het land te verkopen? Of komt dit vaker voor?

    • Senna Cobben schreef:

      Goedemiddag Brian,

      Bedankt voor je reactie! Wat je zegt klopt inderdaad. Ongeacht waar je bedrijf gevestigd is, als je verkoopt in het Verenigd Koninkrijk, heb je twee Economic Operator Registration and Identification (EORI) nummers nodig: een UK EORI en een EU EORI. Ook als je al een EORI-nummer hebt (uit een EU-land), heb je een extra UK EORI nodig voor verzending naar Groot-Brittannië. Je kunt er hier een aanvragen. Als je geen EORI hebt, kan het zijn dat je bij de douane controles te maken krijgt met hogere kosten en vertragingen.

      Brexit heeft direct invloed op handelaars die verkopen van én naar het Verenigd Koninkrijk. Dit komt door de invoering van nieuwe BTW-regels voor goederen die in het Verenigd Koninkrijk worden geïmporteerd. Voor aankopen op afstand (zoals bij online shoppen) hebben zij het moment waarop btw geind wordt voor orders onder de £135 namelijk verplaatst van het moment van invoer naar het aankoopmoment. Daardoor ben je als verkoper voortaan verantwoordelijk voor de belastingafdracht en moet je het Britse-btw tarief hanteren op je facturen. Je zult daarom je bedrijf moeten registreren voor BTW bij HM Revenue and Customs (HMRC). Dit kan hier worden gedaan. Voor meer info over hoe dit precies in zijn werk gaat kun je terecht op de website van de Britse belastingdienst: https://www.gov.uk/guidance/vat-and-overseas-goods-sold-directly-to-customers-in-the-uk

      Bestellingen boven £135 zijn onderhevig aan invoerrechten en import BTW. We raden je aan om contact op te nemen met je lokale belastingdienst als je niet zeker weet hoe de nieuwe regels van toepassing zijn op je bedrijf.

      Hopelijk is het zo wat duidelijker 😃

      – Senna