Al een paar weken zijn we je aan het voorbereiden op de meest lucratieve e-commerce periode van het jaar. Met Black Friday op 24 november en vervolgens Cyber Monday begint de maand waarin veel webshops tot wel 30% van hun jaarlijkse omzet behalen. Een dermate grote stijging in koopkracht is natuurlijk geweldig, maar het brengt ook meteen een hoop zorgen en stress met zich mee. Om ervoor te zorgen dat jij klaar bent voor de feestdagen drukte, hebben we in één checklist al onze Cyber Monday tips voor je uitgewerkt. Succes! 

Cyber Monday tips en tricks: 7 punten waarop je moet scoren

Cyber Monday is de belangrijkste “feestdag” van de e-commerce wereld. Niemand wil natuurlijk de koopjes van het jaar mislopen en dat betekent dat mensen massaal geld uitgeven. Om hier optimaal van te kunnen profiteren, is het natuurlijk belangrijk dat je goed voorbereid bent. Je marketingmachine moet draaien, je verzendproces moet vlekkeloos verlopen en je wilt voorkomen dat je op de één of andere manier niet kan voldoen aan de verwachtingen van je klanten.

Daarom hebben wij een checklist samengesteld, zodat jij zeker weet dat je goed bent voorbereid op de online shopping madness:

  • Marketing: is jouw marketing toolbox al gevuld?
  • Aanbod: hoe ziet jouw aanbod eruit?
  • Check-out: hoe goed is jouw check-out proces?
  • Verzenden: is jouw verzendproces geoptimaliseerd?
  • Retouren: heb je een vriendelijk retourbeleid?
  • Voorraad: heb je voldoende voorraad en financiële middelen?
  • Webshop: is jouw site er klaar voor?

1 Marketing: is jouw marketing toolbox al gevuld?

Als de koopgekte losgaat wil je daar natuurlijk zoveel mogelijk van profiteren. Mensen zijn al van plan om geld uit te geven en daarom loont het om extra in te zetten op marketing. Helaas zorgt een drukke periode er vaak voor dat er minder aandacht wordt besteed aan marketing. Je wilt tenslotte al je orders op tijd vervullen en je klanten tevreden houden. Een gemiste kans! Want ook al haal je de hoogste omzet van het jaar, het is toch jammer als je geld laat liggen.

Daarom moet je jezelf goed voorbereiden en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk marketing activaties klaarstaan om geactiveerd te worden. Een goed gevulde marketingtoolbox bestaat uit 6 dingen:

Duidelijke marketingstrategie

Zonder een goede strategie ga je het niet redden. En nee, een strategie zit niet in je hoofd. Die staat duidelijk beschreven op papier. Zodra je weet wat je marketingbudget is, moet je jezelf de volgende vragen stellen: welke kanalen en middelen ga ik inzetten om ervoor te zorgen dat online shoppers gaan kopen bij mijn webshop? Waarmee kom ik onder de aandacht? Hoe verleid ik ze om te klikken? Wat haalt ze over om te kopen? Voor een goede marketingstrategie zorg je dat je in iedere fase van de kopersreis aanwezig bent met één of meerdere activaties.

Reis die de online shopper aflegt

Wees niet bang om dit jaar je marketingbudget op te schroeven, maar verwacht ook zeker niet dat iedere marketingeuro zich tot in het oneindige blijft terugbetalen. De concurrentie in deze periode is moordend en iedere webshop zal er alles aan doen om de kooplustige online shopper voor zich te winnen. Denk ook goed na over je tijdsplanning. Wanneer begin je met je campagne? Een brand awareness campagne wil je al starten in aanloop naar Black Friday en Cyber Monday, maar het marketingbudget om je acties aan te prijzen wil je misschien pas vlak voor Black Friday inzetten.

Thema of eenduidige merkuitstraling

Om shoppers van de Awareness fase naar de Purchase fase te loodsen, is het belangrijk dat je overal hetzelfde uitstraalt. Doe je dit niet dan kom je als webshop minder betrouwbaar over en gaat je conversiepercentage omlaag. Denk daarom goed na over de stijl van je marketingcampagnes. Foto’s en illustraties moeten over verschillende kanalen dezelfde uitstraling hebben en ook op je webshop moet je zorgen voor herkenbaarheid.

Online advertentiecampagnes

Prikkelende advertenties met een goede doelgroepsegmentatie zijn één van de belangrijkste middelen om de feestdagen shopper te bereiken. Zorg ervoor dat je meerdere campagnes hebt klaarstaan en denk goed na over de producten die populair zijn in de decembermaand. En waag jezelf ook eens aan videoadvertenties! Een simpele video kan al zorgen voor een flinke boost in het conversiepercentage.

Laat een paar beelden zien van iemand die jouw product gebruikt of maak het nog eenvoudiger:

Video link:

De belangrijkste kanalen om jouw campagnes te verspreiden zijn Facebook, Instagram en Youtube. Maar ook Pinterest kan een goed kanaal zijn om jouw producten te promoten. Helaas is Pinterest Advertising nog steeds niet uitgerold in Nederland, maar dat betekent niet dat dit nog altijd groeiende kanaal over het hoofd gezien mag worden.

Retargeting advertenties

Essentieel in de Consideration fase van de kopersreis zijn retargeting campagnes. Het komt namelijk vaak voor dat mensen wel geïnteresseerd zijn, maar er nog niet klaar voor zijn om het product te kopen. Door deze personen opnieuw te bereiken met extra informatie of herinneringen, vergroot je de kans dat ze terugkomen voor een aankoop. Bij het opzetten van retargeting advertenties is het belangrijk dat je mensen niet gaat spammen met dezelfde content. Maak meerdere advertenties met verschillende producten, geef ze een kortingscode of help online shoppers bij het maken van een keuze. Bij retargeting draait het niet om aandacht trekken, maar om het laten zien van wat je nog meer te bieden hebt en om mensen een reden te geven om terug te komen.

Zoekmachine adverteren

Mensen die weten wat ze willen maken massaal gebruik van een zoekmachine om de beste deal te vinden. Daarom is het in aanloop naar de feestdagen extra belangrijk om gebruik te maken van Google Adwords en Google Shopping. De kosten gaan in het najaar echter flink omhoog en daardoor wordt het interessant om ook te kijken naar alternatieven. Heb je bijvoorbeeld al advertenties op Bing? Hoewel het zoekvolume op Bing niet zo hoog is in Nederland, zou ik de zoekmachine niet uitsluiten. Advertenties op Bing verschijnen namelijk ook op partnersites zoals Duckduckgo.com, een zoekmachine die je zoekgedrag niet opslaat. Deze site zag zijn dagelijkse zoekaanvragen in één jaar tijd verdubbelen.

Je kan wel je hele marketingbudget aan zoekmachine advertenties besteden, maar is jouw SEO wel in orde? Mocht je twijfelen aan de zoekmachine optimalisatie van jouw webshop, dan raad ik je zeker aan om “Het geheim achter SEO voor je webshop in 2017 [infographic]” te lezen. Kleine optimalisaties kunnen namelijk een groot verschil maken in je online vindbaarheid en zijn doorgaans een stuk goedkoper te realiseren dan betaalde advertenties.

E-mail campagne

Cyber Monday is de belangrijkste feestdag voor de online shopper. En wie kan je beter blij maken met scherpe acties dan bestaande klanten? Maak daarom optimaal gebruik van je klantenbestand en maak een e-mail campagne om jouw meest loyale klanten te belonen. Omdat een e-mail campagne weinig kost en het conversiepercentage relatief hoog ligt, is het een uitstekend kanaal om in te zetten.

Je verkopen laten stijgen? – Lees dan “Boost je sales tijdens Black Friday & Cyber Monday 2017”

2 Aanbod: hoe ziet jouw aanbod eruit?

De juiste producten aanbieden op je website en aanprijzen via campagnes, is ontzettend belangrijk tijdens de aankoopperiode voor de feestdagen. Maar vooral de manier waarop producten worden aangeprezen kan een groot verschil maken. Verkoop je eigen producten? Denk er dan eens over na om een speciale cadeauverpakking te maken met één of meerdere producten. Is jouw aanbod in stijl met het seizoen of de aankomende feestdagen? Een paar nieuwe productfoto’s in kerstsfeer of een Sinterklaas make-over voor je webshop zijn goede manieren om een connectie te maken met je doelgroep.

Daarnaast zijn kwalitatieve productfoto’s in deze periode nog belangrijker dan anders. Het laatste wat je namelijk wilt, is retourzendingen ontvangen omdat producten niet voldoen aan de verwachtingen. Alles wat je kan doen om retourzendingen te verminderen en daarmee kostbare tijd te besparen, is tijdens deze drukke e-commerce periode van essentieel belang. Lees daarom ook: “Het aantal retouren in je webshop drastisch verminderen”

Webshop conversie verhogen? – Lees dan: “Wat is conversie optimalisatie? 7 onmisbare tips voor jouw webshop”

3 Check-out: hoe goed is jouw check-out proces?

Je hebt je klanten succesvol naar de laatste fase van de kopersreis geleid, maar nu komt het moment van de waarheid. Betalen ze of haken ze af?! Een prettig check-out proces zonder verrassingen en met voldoende verzendopties is belangrijk om shoppers over de laatste drempel te duwen.

Je check-out proces optimaliseren? – lees dan: “Optimaliseer je webshop checkout voor de feestdagen”

4 Verzenden: is jouw verzendproces geoptimaliseerd?

Vanzelfsprekend is een optimaal verzendproces één van de belangrijkste dingen tijdens een drukke periode. Maar hoe belangrijk het daadwerkelijk is, wordt vaak nog onderschat. Kleine verbeteringen kunnen niet alleen een grote impact hebben op de snelheid van je verzendproces, het zorgt vaak ook voor een hogere klanttevredenheid. En daar win je op den duur weer orders mee! We hebben al ontzettend veel geschreven over verzenden. Maar ga alsjeblieft op tijd aan de slag met het optimaliseren van jouw verzendproces. Dit kan je namelijk een hoop kopzorgen schelen wanneer het aantal orders begint te stijgen. Lees daarom zeker deze artikelen:

5 Retouren: heb je een prettig retourbeleid?

Een laagdrempelig retourbeleid is een belangrijke reden voor cadeaushoppers om te kiezen voor een bepaalde webshop. Het komt namelijk vaak voor dat mensen een cadeau gekregen product willen terugsturen of willen ruilen voor een andere variant. Ook een soepel retourproces is ontzettend belangrijk. Het laatste wat je wilt is dat mensen een negatieve ervaring overhouden aan winkelen bij jouw webshop. 92% van de mensen is namelijk bereid om een herhaalaankoop te doen bij een gemakkelijk retourproces.

Het optimale retourbeleid bepalen? – Lees dan: “De 5 onderdelen van het ultieme retourbeleid”

6 Voorraad: voldoende voorraad en financiële middelen?

Al die extra bestellingen zijn natuurlijk geweldig, maar heb je wel voldoende voorraad? Uitverkocht zijn nog voor de feestdagen begonnen zijn, is natuurlijk een ramp. Niet alleen loop je ontzettend veel inkomsten mis, maar het zorgt ook nog eens voor ontevreden klanten. Denk goed na over welke producten veel worden verkocht en zorg dat je deze extra op voorraad hebt. Probeer desnoods een deal te sluiten met je leverancier voor een langere betaaltermijn. En vergeet ook zeker niet om extra verzendmateriaal in te slaan! Zorg ervoor dat je ruim voldoende verpakkingsmateriaal hebt en dat je niet zonder verzendlabels komt te zitten. En misschien nog wel belangrijker, zorg ervoor dat jouw magazijn goed georganiseerd is. Op die manier versnel je het verzendproces en voorkom je fouten.

7 Webshop: is jouw site er klaar voor?

Je kan alles nog zo goed voorbereiden, maar zonder goede website ben je natuurlijk nergens. Het is daarom belangrijk om nog eens goed te kijken naar de snelheid van je site. Loopt deze nu al af en toe traag? Dan is de kans groot dat hij straks helemaal vastloopt. Om dit te voorkomen is het slim om nu even een paar uur te besteden aan het optimaliseren van de snelheid van jouw webshop.

Ben jij er klaar voor?

En als laatste natuurlijk de vraag of jij er zelf ook klaar voor bent? Als het even meezit, bestaat de kans namelijk dat je iets meer uren gaat maken dan je normaal gewend bent. Doe er daarom alles aan om jezelf zoveel mogelijk stress te besparen en zorg ervoor dat je dit jaar afsluit met een recordomzet! Wij wensen je veel succes en vooral ook veel plezier met de voorbereidingen!

Leave a Reply